Under de närmaste fem åren får vi se en bildskärmsrevolution inom svensk kol­lektivtrafik. Det säger Johan Posse, grundare av skånska Geosignage, ett företag som siktar på att vara med och göra den revolutionen.

– Jag fick idén när jag pluggade i Lund 2010 och åkte mycket kollektivt. Det irriterade mig att informationen var så dålig. Vad är det till exempel för anslutningar på nästa hållplats? All sådan information finns på internet, men inte i bussen. Varför? berättar Johan Posse.

Som civilingenjör insåg han att det inte fanns några tekniska hinder. Det som saknades var mjuk­vara som knöt ihop informationen med bussen på ett enkelt sätt.

Sagt och gjort – samma år drog han igång Geosignage, ett företag som nu sysselsätter fyra personer i Ideon Science Park i Lund. Med deras an­vän­dar­vändliga content management-system ska trafikbolag och andra kunna positionsstyra vad som visas på bussarnas bildskärmar under resan, och på ett enkelt sätt kunna mixa trafikinfo med reklam och annat.

Det låter som en självklar idé. Men det fanns inget sådant?
– Nej, positionsstyrd information har ju funnits ett tag, men då handlar det bara om ”nästa hållplats”.

Som exempel tar han en tänkt resa från Tingsryd till Växjö. Skärmen kan då påminna om säkerhetsbältet när bussen lämnar stationen, och sedan visa nyheter och beräknad ankomsttid ute på landsvägen.

Eftersom slutmålet också är en tågstation får man realtidsmeddelanden om eventuella störningar i tågtrafiken. På vägen in mot Växjö serveras lokal reklam, och lagom till ankomsten visas uppdaterad information om anslutningar, eventuella störningar och i så fall också ersättningstrafik från Växjö resecentrum.

– Det här vore inte svårt att administrera för en enda linje, men man måste kunna skala upp det till alla linjer i en hel storstadsregion, säger han.
– Så vi satsar mycket på att göra systemet användarvänligt. Man jobbar i ett webbgränssnitt och drar och släpper media till regioner på kartan där man vill att det ska visas. Man kan ladda upp media eller plocka en ”widget” för till exempel flygavgångar från Arlanda.

I vintras provkörde Swebus lösningen på sträckorna Upp­sala–Göteborg och Uppsala–Köpenhamn. Man visade bland annat positionsstyrd internreklam och flyginformation från Swedavia vid Arlanda.

Det hela gjorde ett bra intryck på Peter Björnlund, it-chef på Swebus:
– Jag har inte sett någon liknande produkt för digital signage. De har ett bra tänk för hur man gör en komplex uppgift enkel, säger han.

Samtal pågår om fler sådana pilotprojekt, och Geosignage hoppas att systemet ska rulla på svenska vägar i januari. Och på sista tiden har man fått in en del kapital – först 300 000 kr i Vinnovas finansieringstävling ”Vinn nu”, och sedan 300 000 till i innovationslån från Almi företagspartner.
– Det är väldigt kul, för det är en rätt hård granskning man måste gå igenom för att få de här pengarna, vilket visar att det inte bara är vi som tror på detta, säger Johan Posse.

Fakta

Affärsidé ... CM-system för
information på kollektivtrafik
Startup ... 2010
Anställda ... 4
På webben ... geosignage.se