De smarta telefonerna har gjort att saker och ting förväntas gå mycket snabbare. Bankkunder vill kunna betala räkningar snabbare. Man vill slippa pengar och ha koll på sina inköp. Det säger Skandiabankens svenske CIO Christoffer Eile.

– När vi lanserar våra mobila lösningar kan vi direkt se att det sker en snabb överflyttning från webben till mobilen.

I takt med detta har internetbanken kommit att fylla den funktion som det gamla traditionella bankkontoret tidigare fyllde. Det är här kunderna kan ha ett personligt samtal med sin rådgivare via videosamtal eller chatt.

Christoffer Elie, Skandiabanken. Foto: Martin Stenmark

– För det finns ju fortfarande saker man vill diskutera med en person, och då tar man det personliga mötet via internet medan man gör det som man kan göra själv på telefonen, säger Christoffer Eile.

I mitten på april kommer Skandiabanken att lansera något som liknar en privat BI-lösning där kunderna kan få bättre kontroll på sin privatekonomi.

– Om man ska vara ärlig så är den internetbank vi har idag är ganska omodern. Där visar man kontoutdrag, kontokortslippar och sådana saker.

– Nu upplever vi att kunderna vill ha bättre koll på sin ekonomi, och därför jobbar vi väldigt mycket med att utveckla gränssnitt för att göra information tillgänglig på ett bättre sätt så att man kan se hur mycket man har spenderat varje månad och vad man lägger sina pengar på.

– Kunden har väldigt mycket finansiella data i sin internetbank, men traditionellt sett har det varit så att de kunder som varit lite noggranna själva exporterat ut den till Excel-dokument och liknande och gjort egna budgetar. Det är egentligen det som vi nu vill förädla, och som många menar när de pratar om bank 2.0.

Hur långt har ni kommit med att utveckla bank-id?
– Det är ju ett samarbete som vi har med flera andra banker och även med myndigheter, exempelvis Skattemyndigheten, där man kan använda sitt id för att godkänna deklarationen.

– På det här området har vi kommit ganska långt. Idag är det väldigt många som använder sitt bank-id för att logga in och identifiera sig på internet- och mobilbanken. Kunderna föredrar att ha samma inloggning på båda ställen.

Men hur snabbt utvecklingen går beror på hur pass väl bankerna lyckas med att bygga förtroendet för bank-id, menar Christoffer Eile.

– Folk måste känna sig trygga, de måste känna: ”Jag har mitt bank-id och jag litar på den, den är säker”.

– Ju fler som antar den här standarden med bank-id, desto tryggare kommer folk att känna sig. Så småningom kommer det inte bara att bli ett id-kort som handlar om inloggningar eller om att godkänna betalningar. Våra barn kommer förmodligen känna sig mer trygga med leg i mobilen än med de id-kort som vi har.

Sida 1 / 2

Innehållsförteckning