”Hackathons” kallar Facebook de innovations-träffar som företaget annordnar var sjätte eller åttonde vecka. Första gången Facebook annordnade ett hackaton 2007 kom en handfull deltagare. På det senaste, nummer 32 i ordningen, kom 500. Huvudanledningen till att man lockar så många är att hackaton är kul.

Hackatons annordnas alltid på nätterna. Då samlas de anställda för att arbeta med allt, förutom arbete. Det är en möjlighet att ta fram en prototyp på en idé man har till sajten, lära sig ett nytt programspråk eller arbeta tillsammans med andra som man vanligtvis inte interagerar med.

Facebook designar och delar ut t-shirts till deltagarna och beställer take away-mat från en lokal restaurang. På morgonen när hackaton avslutas bjuder man de kvarvarande på frukost för att fira ännu en framgångsrik innovationsnatt.

Facebook engineering Manager Pedram Keyani säger att anställda ser fram emot varje hackathon eftersom det får utlopp för sin kreativitet.
- De som Facebook anställer är kreativa människor och de vill jobba med intressanta saker. De är väldigt passionerade personer som tycker om att ha roligt.

Själv deltog Keyani i sitt första hackathon för fem år sedan, sedan dess har han gått på nästan alla.

- Hackathons är viktiga för oss på ett antal nivåer. Det stärker känslan av att det är okej att misslyckas och det är väldigt viktigt för innovation. Man måste kunna utforska en idé och veta att det kanske inte blir rätt.

Facebooks hackathons fokuserar också på en annan faktor som är viktig för alla inom teknik-branschen: hastighet.

- Hackathons är en påminnelse om att den som vill starta något omöjligt kan spendera sex månader med att starta upp ett projekt och 6 månader på att utveckla och testa. 

- För att vara på topp, måste du få saker att hända snabbt, säger Keyani.

Några av Facebooks mest berömda produkter har sett dagens (eller snarare nattens) ljus på hackatons: Timelinen, gilla-knabben och chatten är några exempel.

Sextio procent av projekten från de hackatons som hölls i december, februari och mars används redan internt eller av Facebook-användare.

- Hackathons är värdefulla eftersom det är en tid då vi inte behöver tänka på nästa dag eller vecka. Vi kan bara bygga utan begränsningar, säger Keyani.

Så arrangerar du ett eget "Hackaton"

1. Låt medarbetarna organisera sig själva

Under Facebooks första Hackatons satt man i en cirkel och pratade om det projekt man drömde om. Sedan delade man in sig i grupper. Men i och med att eventen blev allt mer populära har man börjat använda sig av wikis för att medarbetarna ska kunna organisera sig själva. 

-Några veckor innan ett hackaton får medarbetarna posta en beskrivning av sitt projekt och antal personer man tror sig behöva på wikin, berättar Keyani och tillägger att wikin fungerar bra eftersom intresset är så stort. För mindre företag kan det dock vara bättre att samtala ansikte mot ansikte så som man gjorde på Facebook i början.

2. Hitta rätt lokal

- Utrymmet där vi befunnit oss har bdidragit till några av våra mest framgångsrika hackatons, säger Keyani.

Det är vikitgt att hitta ett konferensrum eller en lokal som är bekäm och passar syftet, speciellt eftersom alla kommer vara där under många timmar.

Facebook utrustar sina lokaler med fåtöljer och beanbags så att man kan sitta bekvämt, samt en massa white boards där teamen kan rita upp sina projekt.

3. Trigga deltagarna

Facebook inleder alla sina hackathons med ett motiverande tal.
- Vi vill påminna dem om företaget de arbetar på och vad det står för, säger Keyani.

En nyckel till ett lyckat hackathon är att de anställda stöder det och tycker att det är kul.
 - De tär viktigt att människor från hela företaget är involverade, säger Keyani.

- Det är bra om några personer ur ledningsgruppen kommer dit, i alla fall några gånger. 

4. Presentera prototypen

Två veckor efter ett hackaton samlas deltagarna på ett prototyp-forum där varje grupp presenterar sitt projekt för Mark Zuckerberg och andra chefer. Tidsramen på två veckor ger grupper möjlighet att finjustera sin idé innan den presenteras.

- Du har tre minuter på dig att visa din demo, förklara vad det är och varför du har utvecklat det, säger Keyani. 

- Eftersom vi är så många människor är vi strikta med treminuters- regeln. Vi dra ur kontakten om vi måste, även om du är Mark Zuckerberg.

5. Följ upp de bästa projekten

Efter att hackaton-deltagarna presenterat sina prototyper väljer Zuckerberg och andra de andra cheferna ut ett par projekt som de tittar på mer djupgående. De grupperna får feedback och förslag på hur de kan göra sin idé bättre. Varje hackaton leder till att en eller två idéer blir en ny Facebook-funktion.

- Uppföljnings-fasen är en av de viktigaste, och den anger tonen för framtida hackathons, säger Keyani.

-De anställda måste veta att verksamheten tar deras idéer och engagemang på allvar. Annars blir ett hackaton bara något som  stör människors schema.