75 procent av européerna använder regelbundet nätet. Och fler än hälften äger två eller fler uppkopplade device. Det visar en undersökning från Forrester där över 22 000 människor i fem länder tillfrågats.

- Europeiska konsumenter är mer uppkopplade än någonsin tidigare, konstaterar forskningschefen Reineke Reitsma på Forrester.

Men det finns stora skillnader mellan de europeiska länderna. Av de fem länder som ingick – Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Italien och Spanien – var det Storbritannien som hade de mest uppkopplade konsumenterna. Där använder 83 procent nätet regelbundet.

Fransmännen är inte lika snabba på att ta till sig den nya tekniken. Där äger 56 procent en bärbar dator, jämfört med 64 procent av britterna. Och 42 procent äger en smartphone, jämfört med 52 procent i Storbritannien.
Surfplattor har 12 procent av britterna och 7 procent av fransmännen.

14 procent av alla européer surfar i bilen. Det vanligaste är dock att man surfar från vardagsrummet – det gör 64 procent av de som använder nätet. 44 procent använder nätet i sovrummet och 31 procent i köket. 22 procent surfar när de är utomhus, enligt undersökningen.

Facebook-användandet är jämnt spritt över länderna, och i genomsnitt 58 procent av de som använder nätet har ett konto. Twitter däremot har fått betydligt större genomslag i Storbritannein, där 18 procent använder Twitter. I Tyskland är det bara 5 procent och Frankrike 7 procent.