1. Identifiera vad syftet är

För att bestämma vilken kanal som är bäst för dig måste du först definiera dina affärsmål, handlar det om att stärka varumärket eller öka försäljningen på nätet?

Om du vill förbättra din synlighet på sökmotorer kan Google+ eller Youtube vara bra. Om du snarare är intresserad av att sköta din kundsupport via sociala medier är Facebook eller Twitter bättre.

Tänk på att välja sociala medier som passar in i företagets totala kommunikationsstrategi.

2 . Ta reda på vem din kund är

När du ska bestämma vilka sociala medier som är bäst för dina affärer måste du ta reda på vilka nätverk dina kunder använder sig av. Om din målgrupp är kvinnor mellan 25 och 34 år kan det exempelvis vara klokt att finnas på Pinterest.

Om dina produkter är konsument-orienterade fungerar Pinterest och Facebook. Om du istället vänder dig till företag är det bättre att skapa LinkedIn-grupper eller använda Twitter.

För att ta reda på vilka sociala medier dina kunder använder bör du använda dig av webbanalys och kundundersökningar. Det är ingen mening att lägga ner tid och resurser på plattformar som Twitter och Pinterest om bara fem procent av dina kunder är aktiva där.

3. Välj en kanal som är lämplig för den information du vill dela med dig av

Pinterest och Instagram är toppen om man har mycket visuellt innehåll som man vill dela, det kan handla om mode, heminredning osv. Om du vill få kontakt med andra företag är LinkedIn det bästa sättet. Om du däremot vill nå ut till privatkonsumenter med specialerbjudanden bör du överväga Foursquare.

4. Välj en kanal som är mobilvänlig

Om du lägger krutet på en social plattform som är anpassad till smarta telefoner gör positioneringen att du kan interagera med kunder när de behöver dig, där de behöver dig.

5. Pröva olika sociala medier och utvärdera resultatet innan du fattar ditt beslut

Google Analytics är ett utmärkt gratis-verktyg som du kan använda dig av för att snabbt och enkelt se vilket av de sociala nätverken som ger mest trafik och vilket innehåll som är mest attraktivt för användarna.

Det gör att du kan lägga resurserna där kunderna är, för det är onödigt att vara kreativ på Pinterest ifall LinkedIn fortfarande är den kanal som lockar flest användare i din målgrupp.

Tumregeln är att det inte spelar någon roll hur hajpad ett socialt forum är, om det inte är anpassat till din verksamhet får du inte tillbaka det du investerat.