Varför behövs er app?
- Folk tycker inte om att behöva stå i kö till kundtjänst. Man vill ha transparens, veta hur lång kötiden är och man vill komma fram snabbt. Vår app får företagen att stå på tå konstant – man kan inte prioritera bort sin kundtjänst, säger Kim Jonsson, medgrundare av Supportway.

Appen listar svenska företag med telefonnummer och öppettider till kundtjänst. Kunden kan ringa direkt via appen, och sätta betyg efter samtalet. Fler funktioner kommer släppas i början av juni, som att kunna se kötiden och välja att bli uppringd för att slippa vänta i kö.

Supportways främsta syfte är att göra det snabbare och enklare att komma i kontakt med kundtjänst - och att hjälpa konsumenter att jämföra kvaliteten på kundtjänst hos olika bolag.

Vad har ni fått för respons från företagen?
- Skräckblandad förtjusning. De som är duktiga är jättenyfikna på oss. Men de som inte prioriterar kundtjänst tycker mer att ”så här kan man inte göra”.

Alla företag listas i appen, men de som väljer att betala får utökad funktionalitet. Det första betalande kundföretaget är redan klar: Middagsfrid. Ytterligare två är klara men än så länge hemliga, berättar Kim Jonsson.
- Konkurrensen hårdnar i alla branscher. Detta är ett sätt att differentiera sig.

En annan fördel för företagen är att möjligheten till återuppringning gör att de kan styra om samtal till lugnare perioder.

Vilka är ni som startat det här?
- Vi är två grundare som har pluggat ihop på Handels i Göteborg. Vi har jobbat som konsulter i två år bägge två och snickrat på det här under kvällstid. Nu kör vi på heltid.

Hur kom ni på idén?
- Jag flyttade 2012 och som alla andra gjorde jag en registrering på Adressändring.se. Men den flyttar inte mitt elavtal, bredbandsavtal och så vidare. Jag var tvungen at ringa företagen och slogs av bristen på transparens. Hur länge behöver jag vänta i telefonkö? Det är 2012, nån borde ha löst detta. Men det hade ingen.

- Sen insåg jag hur svårt det är att betygsätta företags kundtjänst. Jag ringde Konsumentverket och de tyckte att man skulle googla för att få reda på vad folk tycker om ett företags kundtjänst. Men de som skriver på nätet är ju de som är missnöjda, det blir inte representativt.

Men det finns väl andra företag som betygsätter kundtjänst?
- Jo, men de använder ”mystery calls” där företagen vet vilken tidsperiod de kommer att få samtal och professionella bedömare gör betygsättningen. Och det är bara de företag som betalar som ingår. Hos oss är alla med och företagen vet inte vilka samtal som kommer via Supportway och vilka som kommer traditionellt, säger Kim Jonsson.