Tidigare forskning ger 13 antaganden
En genomgång av relevanta forskningsfält ger 13 grundläggande antaganden.
Strategisk alignment
Antaganden:
1. Det finns en stark korrelation mellan alignment och verksamhetens prestation.
2. It-projekt används för att förverkliga strategisk alignment.
3. Delad kognition leder till social alignment, som möjliggör strategisk alignment.
Verktyg & ramverk: SAM
Projektledning
Antaganden:
4. Forskning om projektledning saknar förståelse för vad som verkligen händer i projekt.
5. Forskning om projektledning bör distansera sig från den traditionella rationalistiska, analytiska vägen.
6. Små och medelstora företag föredrar ”lättversioner” av projektledningsramverk.
7. Iterativ, kollaborativ modellering bygger förstående och lärande.
Verktyg & ramverk: PMI, RUP, TSP
PPM
Antaganden:
8. Målet med projektportföljhantering är att öka affärsvärdet av it.
9. PPM tas fram för att användas internt i stora organisationer.
Verktyg & ramverk: Archer & Ghasemzadeh (1999)
EA & it-styrning
Antaganden:
10. Allt mänskligt vetande kring förändring utgår från en ambition att modellera förändringsobjektet i fråga.
11. De flesta enterprise-arkitekturer är framtagna för att användas internt i stora organisationer, i stabil miljö.
12. Enterprise-arkitekturer möjliggör alignment.
13. It-styrning definierar ansvar och beslutsägare.
Verktyg & ramverk: TOGAF, ITIL, BMM, COBIT
Här nedan följer ett antal designkommentarer till respektive antagande.
1–2. Delta-modellen är utformad som stöd till it-projektledare, som har den operativa uppgiften att uppnå it-projekt-alignment och därigenom öka organisationens prestanda och öka strategisk alignment.
3. Delta-modellen är framtagen för att vara lätt att förstå. Den bygger på ett litet antal välkända och väl valda koncept, för att underlätta förståelse. Dessutom uttrycker den explicit att olika intressenter har olika världsåskådningar. En av de främsta prioriteringarna med designen av denna lättfattliga modell, med inbyggt stöd för olika åskådningar, har varit att underlätta och främja delad kognition.
4–5. Min forskning har utförts som ”design science” och ”action research” i nära samarbete med praktiska utövare, för att komma så nära de verkliga frågorna och problemen i it-projekt som möjligt. Angreppssättet är kvalitativt och fokuserar på det röriga arbetandet med verkliga människor i verkliga livet. Att människor är irrationella, känslomässiga och politiska tar jag med i beräkningen istället för att distansera mig från det. Delta-modellen är framtagen för att hantera dessa realiteteter istället för att medvetet exkludera dem.
6. It-proffs i it-projekt är vana vid konceptuella modeller och illustrationer, men lägger inte gärna tid på att lära sig nya koncept. Delta-modellen är gjord för att likna sådant de redan är bekanta med, så att den inte ska uppfattas som tung och tidskrävande.
7. Delta-modellen är gjord för att stimulera it-projektledaren till att fånga upp frågor så som de upplevs, och positionera dem i modellen så att andra intressenter kan reagera på dem – allt enligt grundprinciperna för iterativ, kollaborativ modellering.
8 Delta-modellen blundar inte för påverkan från omgivande projektmiljö, och är framtagen för att anpassa till sådan påverkan.
9 Delta-modellen är tänkt att åtgärda en brist på lättanvända verktyg för alignment av interorganisationella it-projekt.
10 Det här är huvudskälet till att jag valt att använda just en modell som grund för arbetet med it-projekt-alignment.
11–12 Framgångsrik implementation av EA är en viktig möjliggörare av alignment, både strategiskt och vad gäller it-projekt. Dessvärre är detta för resurskrävande för de flesta organisationer. Delta-modellen är tänkt att ge något av det EA ger, fast med en realistisk implementationströskel.
13 Delta-modellen korrelerar formella mål kring ett it-projekt med intressenter och målbild. Det öppnar för kartläggning av vilka beslutsägare som arbetar mot vilka mål, i vilket syfte, så att man bättre förstår varför deltagare i it-projekt beter sig som de gör.