Problemen med polisens avrapporteringssystem har länge varit känt. Nu har flera polisdistrikt lämnat in tillbudsrapporter som visar att systemet blivit ett arbetsmiljöproblem. Användarna verkar inte se någon ljusning när det gäller att komma till rätta med det tidsödande systemet. En vanlig invändning är att systemet har för många flikar som ska fyllas i, och att det är svårt att överblicka. Användarna har under en längre tid lämnat in tillbudsrapporter där systemet ses som ett arbetsmiljöproblem.

Ur utdrag från tillbudsrapporter kan man exempelvis läsa om en polispatrull som kom in till stationen på Södermalm och skulle avrapportera i Pust att en man misstänktes för rattfylleri. Enligt patrullen ska det ta cirka en timme – men först fem timmar senare var de färdiga. Ett annat exempel är att en stad i Stockholms län var utan synligt närvarande polis under två timmar en fredagskväll, eftersom poliserna som var i yttre tjänst tampades med Pust-problem inne på stationen.

Till tidningen Metro säger Therése Johansson, styrelseledamot och ansvarig för arbetsmiljöfrågor på Polisförbundet i Stockholms län att förbundet nu uppmanar sina medlemmar att inte låta Pust Siebel påverka deras hälsa.

– Vår arbetsmiljö ska inte drabbas av att RPS (Rikspolisstyrelsen, reds anm) har valt ett dåligt system och inte gett oss någon utbildning. Man får låta avrapporteringen ta den tid det tar. Men det är klart att det skapar frustration – man blir ju polis för att man är en engagerad människa, inte för att sitta inne och avrapportera, säger Therése Johansson.

Polismyndigheten i Östergötland meddelade i början av augusti att de stoppat nyregistreringar i datasystemet.