Hur har du tagit dig an den här utmaningen?
- På it-avdelningen har vi gjort personalnedskärningar på 70 procent. Det innebär att många anställda har blivit uppsagda och det har varit svårt för alla. Trots detta upplever jag att det finns en bred förståelse bland de drabbade. Medarbetarna på SAS är verkligen lojala med bolaget, jag har aldrig upplevt något liknande.
Finns det något positivt med den här processen?
- Processen har absolut bidragit till att vi blivit mer kostnadsmedvetna både inom it men också inom hela SAS.- Vi har behövt bli bättre på att visa sambandet mellan kostnad och nytta när vi presenterar ett it-projekt och verkligen trycka på vad som är lönsamt för SAS och vad som inte är det. Man tänker till ordentligt innan man sätter igång ett projekt.
På vilket sätt kan it bidra till att slimma SAS i framtiden?
- SAS opererar på en marknad med världens högsta kostnader och världens billigaste flygbiljetter. En av de bästa och mest effektiva sätten att klippa kostnader är att automatisera och digitalisera. Det finns fortfarande många manuella processer inom SAS som kan automatiseras. Det är en av de saker vi ägnar oss åt just nu.
Du jobbade tidigare på Norwegian, vad är det för skillnad på att jobba på ett litet lågprisbolag och att jobba på ett större internationellt bolag som SAS?
- De kommersiella förutsättningarna för SAS, respektive Norwegian ser också väldigt olika ut. SAS är ett nätverksbolag som är med i Star Alliance tillsammans med flera andra bolag. Detta innebär att SAS har en långt större reseprodukt med mer omfattande struktur för reserutter med förbindelser till andra flygbolag och liknande. Det kräver betydligt mer avancerade system för att lösa logisitken med kundhantering, bagage, personal, mat ombord osv.