Digitalisering är också ett sätt att öka kundnöjdheten, locka fler resenärer och höja intäkterna. Därför vill SAS bli ett av världens bästa flygbolag på att erbjuda digitala tjänster för kunderna. Det gäller inte bara när man köper sin flygbiljett, utan också på flygplatsen och under hela resan.
– Målet är att hela tiden underlätta för kunden och hitta smarta, smidiga lösningar som gör flygresan till en mer angenäm upplevelse, säger Hans-Petter Aanby. Personligen inspireras han av Emirates Airways.

– För några år sedan var det ett bolag in­gen trodde på. Men när alla andra pressade priser gick de emot strömmen och blev ett lyxbolag som prioriterade kundservice och fina kabiner. Visst automatiserade man, men huvudsyftet var hela tiden att erbjuda en riktigt bra flygupplevelse. Det har lett till att de idag rankas till ett av de bästa flygbolagen i världen.

Hans-Petter Aanby återkommer ofta till att SAS är ett fullservicebolag – med frekventa avgån­gar, god ser­vice och destinationer över hela världen direkt eller via partnerföretagen i Star Alliance – och att det är något man kommer att fortsätta vara. Det finns ingen ambition att byta fokus och bli ett lågprisbolag.

Utmärkande är också att SAS i högre grad riktar sig till affärsresenärer, vilket ställer krav på servicenivån.

Sammantaget innebär detta att SAS måste effektivisera sig och sänka sina kostnader för att kunna hålla konkurrensmässiga biljettpriser.

Att arbeta i en bransch med så snäva marginaler kan verka lite dystert, men Hans-Petter Aanby tycker tvärtom att det triggar kreativiteten.
– Att SAS måste skära i kostnaderna är ju ett krav från bankerna men det betyder inte att vi inte ska gå vidare. För att vara konkurrenskraftiga måste vi se framåt, säger han.

Och hitta fler lösnin­gar som sänker kostnader och höjer kvaliteten på tjänster till kunder och personal.
– Som vår ”electronic flight bag”. Det är en Ipad som vi delar ut till våra piloter, med kartor, checklistor, manualer och styrningsprogram, information som ständigt uppdateras. På så vis spar vi väldigt mycket pen­gar eftersom vi slipper trycka upp informationen till tusentals piloter och kabinpersonal. Dessutom minskar vikten med 10–15 kilo per anställd när tunga väskor byts ut mot en Ipad.

Trots att det har sett mörkt ut för SAS ser Hans-Petter Aanby ljust på framtiden. Människor och företag kommer även fortsatt att vara beredda att betala mer för frekventa avgångar och ett större utbud av destinationer.
– Och det är SAS väldigt bra på, så jag är inte så orolig, säger han.

Jobbet som flygbolags-CIO finner han både roligt och utvecklande.
– Det som är kul är att det är intensivt och snabbt. Vi har säkert 20 projekt igång samtidigt. Det gäller att hela tiden vara kreativ och göra rätt saker, utan att tappa greppet om kostnaderna. Våra leverantörer och partner kommer från många olika länder, och det gör att vi har en internationell puls som är väldigt hög.

Det stålbad som SAS nu går igenom är inte heller bara av ondo:
– Vi har lärt oss mycket som vi har nytta av. Vi har blivit mer kostnads­effektiva och bättre på att tänka efter innan vi drar igång projekt.

Så – hur går det för SAS? Jo, senaste kvartalet hade förlusten vänts till en miljard i vinst. Det verkar som att krisplanen faktiskt flyger.

Fakta

SAS CIO Hans-Petter Aanby tipsar.

1. Skapa krisförståelse. Det var viktigt att informera alla anställda om SAS svåra situation, bankernas ekonomiska krav för att vi ska kunna överleva. Du kan aldrig informera tillräckligt. Informera om och om igen.

2. Var konkret. Kommunicera konkreta siffror på besparingar och nedskärningar, och konkreta planer för hur de ska realiseras.

3. Ta med facket. Det har varit väldigt viktig att ha en god, konstruktiv dialog med fackrepresentanterna.

4. Var beredd på motstånd. Förändringar möts ofta av motstånd, och ut­maningen kan bli störst utanför själva it-avdelningen, där du saknar formellt mandat. Även leverantörer påverkas av förändringen och kan göra motstånd mot den.

5. Ta aldrig ut en seger i förskott! Saker du trodde det fanns enighet om kan komma tillbaka som en bumerang i bakhuvudet när du minst anar det!