Svenska it-studenter har nu möjlighet att delta i en stor indisk tv-show. I programmet ”Capgemini Super Techies Show” tävlar studenter och unga it-experter om att, inför över 7 miljoner tittare, lösa världsledande bolags it-utmaningar. Och vinnaren kammar hem 25 000 dollar.

Tidigare har endast indiska och nordamerikanska studenter kunnat delta, men i år kan även representanter från Frankrike, Nederländerna, Storbritannien och Sverige ansöka. De studenter som väljs kommer att resa till Mumbai i Indien för att tävla mot elva andra lag i deltävlingar. Finalen äger rum i Paris.

Catrine Larsson, marknads- och kommunikationschef på Capgemini, berätta lite mer om det här programmet?

– Det är en tv-show som sänds på en indisk tv-kanal, men även på Youtube, där lag tävlar mot varandra för att lösa tekniska problem. Det är lite som ”The Apprentice” eller ”Draknästet” med den skillnaden att de tävlande har riktiga affärsutmaningar som de ska lösa på bästa sätt.

Vad söker ni för folk?

– Vi har valt att marknadsföra det här mot svenska it-studenter som befinner sig i slutet av sin utbildning. Den som vill ansöka registrerar sig, och får ett case skickat till sig. Man har fram till den 8 juni på sig att skicka in sina lösningar, och de lag som vi tycker har löst caset på bästa sätt kommer även att få komma och presentera det fysiskt.

– Det är viktigt för oss att vi hittar ett lag som kan representera Sverige och som har förmågan att lösa it- och affärs-relaterade problem, men som också har förmåga att presentera sin lösning. De som vill bli konsulter måste också kunna tala för sin sak och vara duktiga på presentationsteknik.

Ansökan till ”Capgemini Super Techies Show” görs på www.capgeminisupertechiesshow.com/sweden