Att vara en bra ledare och chef innebär hårt arbete, något Vince Molarino, vd för Leadership Practise inom Knightsbridge Human Capital Solutions, inte sticker under stol med. Vince Molarino är även föreläsare och författare inom ämnet ledarskap.

I sin senaste ledarskapsbok Leadership Contract förklarar Vince Molarino bland annat varför ledarskapskulturen i ett företag har en stor inverkan på företagets framgångar generellt.

I boken beskrivs även det som benämns som ett ”ledarskapskontrakt”, kontraktet består av fyra delar där den tredje delen handlar om det hårda arbete som ledarskapet faktiskt innebär.

Vince Molarino listar även tio fallgropar som chefer ofta ramlar i och som gör det svårare att lyckas i sitt ledarskap. Tidningen Chef har sammanfattat de punkter som beskrivs i boken, här är listan i korthet:

Tio misstag chefer ofta gör
1. Du tar dig vatten över huvudet men kan inte erkänna det och ber heller inte om hjälp.
2. Du blandar ihop tuff med rå. Att vara genuint tuff är mycket svårare än att vara rå och skrika åt människor.
3. Du misstar ansträngning eller insats för resultat.
4. Du känner dig som ett offer och gnäller i stället för att hantera problem.
5. Du är osäker, litar inte på andra och börjar därför detaljstyra samt tar på dig uppgifter som du inte borde göra.
6. Du vill ha goda nyheter och undviker därför de dåliga. Sök istället upp de dåliga nyheterna så tidigt som möjligt för att på så vis kunna agera i tid.
7. Du vill vinna till varje pris och ser alla som motståndare. Det skapar bara dåliga relationer.
8. Du väntar på tillåtelse att agera från exempelvis andra chefer, andra i ledningsgruppen eller vd. Det är du som är ledare, du har inte fått en ledarroll för att vara åskådare. Se till att agera.
9. Du har för många bollar i luften och är för okoncentrerad för att kunna fokusera på något tillräckligt länge för att få något slutfört.
10. Du tappar perspektiv och ältar gamla problem.