Hamnstaden Dar es-Salaam är Tanzanias största stad. Trots att den förlorade sin status som huvudstad 1996 till Dodoma utgör den fortfarande centrum för landets ekonomi, handel och sjöfart. Med över fyra miljoner invånare är det också landets folkrikaste stad, och här finns de flesta statliga myndigheter.

En av dessa är turistrådet, som fyller en viktig funktion i Tanzania, där turismen – med turistmagneter som Kilimanjaro, Serengeti och Zanzibar – är en av de största näringarna. Inne på kontoret, tre trappor upp i ett slitet kontorshotell i centrum, bara några kvarter från Zanaki street, som är känd för sina vackra art deco-byggnader, möter vi Rossan Mduma, turistbyråns it-chef som har jobbat här sedan 2009 och byggt upp it-miljön från grunden.

När jag började hade vi bara en enda dator. Den tillhörde chefens sek­reterare.

– När jag började hade vi bara en enda dator. Den tillhörde chefens sek­reterare, och det var hon som hanterade utskrifter och tog hand om de mejl som kom in, minns han.

Uppdraget blev att med enkla medel skapa en modern turistbyrå vad gäller it. Den första åtgärden blev att dra in trådlös internetuppkoppling. Nästa steg var att köpa in datorer och servrar, samt att implementera myndighetens första epostsystem.

– Innan dess hade alla sina egna mejladresser, Hotmail, Yahoo och så vidare. Och så samarbetade vi med universitetet och använde deras domän. Det var pinsamt när jag fick telefonsamtal från resenärer i USA som tyckte det var skumt att de fick mejlsvar från ett universitet, när de hade mejlat till en statlig turistbyrå. 

Enormt sug efter mobilt

Idag är det annorlunda. Mer normalt. På turist­byån finns datorer, mobiler, mejl och webb. Driften är outsourcad: två personer sköter ruljansen på plats. De dagliga it-arbetsuppgifterna går i huvudsak ut på att administrera webben, sköta sociala media och bistå de andra medar­betarna med it-support.

En utmaning med att vara it-chef i Tanzania är just att it-kunskapen bland medarbetarna är relativt låg.

– Det handlar mycket om att få folk att förstå hur de kan använda teknik och vilka fördelarna är. Alla är inte redo, säger Rossan Mduma.

Men de som är det vill å andra sidan gärna ha den senaste tekniken och toppmoderna verktyg. Som arbetsgivare är det svårt att hänga med.

– Vi försöker anpassa oss, men tekniken rör sig snabbare än budget­taket. Så det är bara ett fåtal som får tillgång till de enheter de vill ha.

Det Rossan Mduma syftar på är det växande suget efter smarta telefoner, plattor och bärbara datorer.

Idag använder folk nästan bara mobilen. För mig har det varit lite problematiskt eftersom jag investerat i pc

– Idag har folk nästan slutat använda stationära datorer, de använder bara mobilen. För mig har det varit lite problematiskt eftersom jag investerat i pc, konstaterar han.

Allt fler anställda förväntar sig också att de ska kunna ta med sig sina mobila enheter till alla mötesrum.

– Argumentet är att allt går snabbare så, vilket är sant. Men det måste vägas mot kostnaden för ett trådlöst nät som fungerar överallt.

Turistbyråns viktigaste system – vid sidan om ekonomisystemet – är utan tvekan webben och e-posten. Eftersom en turistbyrås främsta uppgift är att marknadsföra landet som resmål måste de system som möjliggör kommunikation med resenärerna fungera fläckfritt.

– Det räcker att vårt mejlsystem ligger nere i ett par timmar för att vi ska få problem. Vi måste kunna kommunicera, säger Rossan Mduma.

Bygger gemensam portal

På många håll i Tanzania är internetuppkopplingen fortfarande dålig. Folk förlitar sig inte på internet eftersom nätet ofta ligger nere, och mindre företag är tveksamma till att investera i en egen webbsida.

För att bistå såväl lokala rese­arrangörer som resenärer arbetar turistrådet just nu därför med en gemensam portal där man ska samla turistinformation och göra det möjligt att boka och betala resor online.

– Idag har vi flera webbsidor, men det funkar inte tillräckligt bra. Den information som finns på sidorna är rätt generell och vi har fått en del klagomål från turister som tycker att det är svårt att hitta svaren på de frågor de har, säger Rossan Mduma.

– Större företag, hotellkedjor och liknande, har egna bokningssystem. Men de små och medelstora före­tagen har inte möjlighet att drifta en egen webbsida. Genom att marknadsföra dem online kan vi hjälpa de mindre, lokala aktörerna, säger han.

I framtagandet av den nya portalen samarbetar man med utvecklare men också med små och medelstora researrangörer. Pengar har skjuitits till från FN:s utvecklingsprogram.

Utvecklarnas uppgift är att bygga ramverket till den nya sajten, men det innehåll som läggs upp kommer turistbyrån att ansvara för.

– Vi har ett brett kontaktnät som bidrar till portalen. Det är allt från resebyråer och små hotell till fotografer och skribenter. Nu gäller det att samarbeta för att samla in information från hela landet, säger Mduma, och berättar att det omfattande projektet krävt noggranna förberedelser.

– Eftersom vi är en statlig myndighet tar saker lite tid. Det är mycket arbete med kravspecifikation, upphandling och liknande. Just nu befinner vi oss i utvecklingsfasen. Det är hårt arbete för alla inblandade!

Söker större sammanhang

För en it-chef i Tanzania är utmaningarna många, och Rossan Mduma skulle önska att det fanns en branschorganisation där it-specialister gick samman för att ge varandra råd och tips, och för att påverka politikerna.

– Idag finns det flera organisationer för ingenjörer, men när det gäller it-chefer saknas den sortens initiativ. Jag vet inte om det beror på att vi är en relativt ny yrkesgrupp.

– Det finns en statlig kommunikationsmyndighet, Tanzania Communication Regulatory Authority, som bland annat ansvarar för it och kommunikation, men jag tror att det vore bra om det fanns en fristående organisation för oss som jobbar inom it, som kunde driva på utvecklingen.

Tekniskt sett ligger Tanzania fortfarande en bra bit efter länder som Sydafrika och Kenya. Men Rossan Mduma tror att detta kommer att förändras när landet får fiberkablar.

– Redan 2009 inleddes ett projekt med att dra kablar från Sydafrika, och jag förutsätter att det innebär att vi kommer att ha fiberkablar inom ett par år. Då kommer vi att se en snabb teknisk utveckling i Tanzania.

Fakta

CIO på Tanza­nias statliga turistråd med 12 år i it-branschen. Kandidatexamen i data och systemvetenskap från Dar es Salaam University och Metropolitan Univer­sity, London.

Det bästa med jobbet: Det är roligt att hjälpa människor förstå fördelarna med teknik. Känner att man gör nytta.

Utmaningar: Tekniken rör sig snabbare än budgeten; it-mognaden i Tanzania är förhållandevis låg; infrastrukturen är dåligt utbyggd.