Så länge jag bott i Stockholm (32 år), har SL drivit kampanjer för att folk skall åka kollektivtrafik. Dessa har inte påverkat mig nämnvärt. Det som till slut fick mig att ändra mitt beteende är appen Res i STHLM. Med en app som snabbt talar om hur och när jag tar mig från A till B med kollektivtrafiken åker jag mycket mer buss, båt och tunnelbana.

Detta är jag inte ensam om. Över hela världen syns en klar ökning av kollektivresandet i städer där det finns bra appar för detta.

Och våra städer påverkas av mobilapparna på fler sätt än så. Ett annat exempel är var restauranger, butiker och andra besöksmål ska ligga. Förr var de tvungna att ligga på synliga platser, där folk kunde hitta dem: på gator som såg intressanta ut, där det hände något var artonde meter, som ledde till något önskvärt ställe, gator där andra människor rörde sig. Återvändsgränder var värdelösa. Långa, breda eller tomma gator likaså.

Men nu när vi har navigationsappar och tipsappar som Yelp kan en intressant restaurang lika gärna ligga på en sidogata. Folk tar sig dit ändå.

Detta förändrar värdet på lokaler. Vissa faller i pris, när läget blir mindre viktigt – andra stiger i pris, då de plötsligt går att ha till nya verksamheter. Det gör det också möjligt att starta verksamheter som inte har råd med ”prime locations” – idag kan de få kunder ändå.

Ytterligare exempel är appar för lånecyklar och naturligtvis Uber.

Inga av dessa appar erbjuder egentligen nya tjänster. Reseplanerare har funnits på webben länge, tips och guider likaså. Kartor har vi haft i tusen år.

Skillnaden är att appar gör informationen lättillgänglig precis när den behövs. Kriget om att locka besökare till webbsidor är över – ingen kommer längre hem till dig. Nu handlar det om att flytta ut tjänsterna dit de gör nytta, och i en effektiv form.

Det är inte samma sak som att göra webben mobilanpassad. SL:s reseplanerare gick att använda i mobiler redan på 90-talet. Nej, mobilapparna måste vara noggrant anpassade till den situation kunden befinner sig i. Teslas bil ger automatiskt tips om var du kan tanka och samtidigt äta en bra middag. Det är ett stort steg från en diffus bensinmätare och Gula sidorna.

I vår mobila värld växer tjänsteinslaget i kommunikationen. Mindre propaganda, mer verktyg. Samma syn börjar också prägla stadsutvecklingen. Attraktiva stadsdelar låter, eller till och med hjälper människor att göra och bli det de vill.

En viktig aspekt av staden är att den erbjuder möten med nya människor och nya idéer. Här är stadsmiljön (fortfarande) mycket effektivare än en virtuella miljö. Renodlade shoppingmiljöer minskar idag i betydelse till förmån för de rum som också erbjuder konst, motion, utbildning och rent subversiva aktiviteter som flashmobbar, blombombing och installationer på Parking Day. Vi ser det på nätet och gör det sedan själva.

Vid flytten av Kiruna och Malmberget jobbar vi med ungdomar för att forma de nya städerna.

Vid flytten av Kiruna och Malmberget jobbar vi med ungdomar för att forma de nya städerna. Dagens ungdomar vill göra saker själva, både i skolan och på fritiden. Vi går från åskådarkultur till deltagarkultur. De vill lära sig nya saker och möta nya människor. De fikar och hänger på biblioteket, sminkar sig innan de går på gym, och de ser ingen skillnad på ”sport” och ”kultur”.

Och mobilen är med och används överallt.

I it-världen talar vi om den ökande vikten av ”second screen”. I stadsmiljön talar vi på samma sätt om ”third place” – det vill säga där vi är när vi inte är hemma eller på jobbet.

Fler och fler beslut kommer att fattas på ”third places” med hjälp av ”second screens”. Apple Watch och andra smartklockor kommer att driva på denna utveckling på många sätt. Här finns mycket spännande att göra!