Han har jobbat med it i finansbranschen i femton år – som applikationsägare, projektledare och utvecklare på Lehman Brothers, Nomura och stockholmsföretaget Cinnober. Nu har Magnus Torrkulla gått över till energisektorn som it-chef på Umeå Energi.

– Efter att ha jobbat med it inom finans i femton år kände jag att jag ville ha nya utmaningar och se en ny bransch. När annonsen från Umeå Energi dök upp kände jag att energibranschen är en väldigt spännande sektor där det sker stora förändringar och ställs stora krav på it-systemen! säger han.

Magnus Torrkulla

Magnus Torrkulla är it-chef på Umeå Energi. På cv:t står finansiella institutioner som Lehman Brothers.

Efter femton år i finansbranschen – vad är annorlunda i energibranschen? 

– Finansbranschen har nog varit duktigare på att hantera slutkundernas behov och automatisera mycket ut mot slutkunderna. Det är något jag ser som en utmaning för energibolagen. Vi är inte riktigt där än.

Hur ser din nya it-avdelning på Umeå Energi ut?

– Jag ansvarar för det koncerngemensamma it-stödet. På it-avdelningen är vi 12 fast anställda, och sedan finns det ett antal personer som jobbar med it men som inte sitter på it-avdelningen. Vi har också en del konsulter som är inne för att ta tag i specifika områden.

– Mycket av mitt arbete handlar om att hitta strategier för framtiden och ha koll på de lagar och regleringar som kommer att påverka vår verksamhet och vårt it-stöd. Det handlar om att leverera lösningar för våra anställda, affärssystem, faktureringssystem och liknande.

– Det handlar också om att samla in data och statistik och lämna ut rätt information till våra kunder. På det här området ställs det allt högre krav, och fler kunder har idag smarta mätare och utrustning som gör att de kan få bättre kontroll på sin energiförbrukning. Vi måste vara lyhörda inför kundernas krav och ligga i framkant.

Vad blir fokus under din första tid på Umeå Energi?

– Just nu ligger fokus på att se över våra data warehouse och undersöka hur vi ska lagra våra data på ett bra och systematiskt sätt, så vi kan använda den för att ge bättre service till våra kunder, få bättre kontroll över våra verksamheter och så vidare.

– Snart kommer vi också att börja titta på faktureringssystem och crm. Vi har ett system som vi måste överväga om vi ska byta ut eller om det går att uppgradera. Men i slutänden är det viktigaste att automatisera och se till att kunderna får bättre service!