I takt med att digitaliseringen ökar blir it allt viktigare. Men gäller det också it-avdelningen? Vilken funktion kommer den att fylla i en framtid när it-kompetens finns hos alla, och när användarna själva kan ladda ner de tjänster och verktyg de behöver direkt från nätet?

Frågan om CIO:ns roll har stötts och blötts i åratal, men det senaste året har det skett ett trendbrott, enligt styrningsforskaren Johan Magnusson, Göteborgs universitet.

– Det var när Gartner lyfte det här med ”bimodal CIO” som det gick upp för många att de här kostnadsreduceringarna man gjort, på bekostnad av flexibilitet och agilitet, är tveksamma ur flera perspektiv, säger han.

Hans tes är att de styrningsprinciper man traditionellt sett utgått ifrån – som fokuserar på kostnadseffektivitet – riskerar att sätta käppar i hjulet.

Missa inte: Johan Magnusson är moderator på CIO Swedens konferens CIO Governance 2015 den 16 september.

– CIO:erna har satsat allt krut på att skapa en kostnadseffektiv fabrik där målet är att strömlinjeforma och hålla nere fluktuationer i efterfrågan för att på så sätt skapa synergieffekter och pressa kostnader, säger han.

Men det synsättet är kontraproduktivt. Det hindrar den innovation som krävs för att överleva i en digitaliserad värld.

– Fluktuationer är naturliga. Det måste vara möjligt att snabbt komma upp med nya idéer och testa, säger han.

Många har jobbat så länge med att skapa en kostnadseffektiv fabrik att de har kört fast. Det är därför vi ser hur andra titlar som CDO sveper in

Det var i början av 2000-talet, efter dotcom-kraschen, som många CIO:er lyckades lyfta upp it-frågan på agendan genom att tala om styrning och kostnadskontroll med CFO.

Framsynta CIO:er, med mod att tala om hur it kunde hjälpa affären att plocka marknadsandelar, var det ont om i sviterna av den svidande kraschen. Och om det fanns några hade de nog svårt att göra sig hörda.

Sedan dess har mycket förändrats. Hög- och lågkonjunkturer har avlöst varandra. Digitaliseringen har gjort sitt intåg och stöpt om branscher, företag och roller. Men de flesta CIO:er sitter fortfarande fast i de gamla styrningsmodellerna.

– Det man kommunicerar uppåt är fortfarande effektivitet. Innovation och projekt talar man sällan om, och därför kan man se det som att it-avdelningen har abdikerat från att ta en aktiv roll i digitaliseringen.

Sida 1 / 2

Innehållsförteckning