cio
Alexandra Fürst.

Varför valde du att gå över till kundsidan?
– Jag tyckte att det var dags att byta sida. Jag hade träffat på både länsförsäkringsgruppen och Wasa Kredit i min tidigare roll och sett den digitaliseringsresa som Wasa är på och står inför och det kändes spännande.

Vilka är de stora frågorna för Wasa Kredit just nu?
– Wasa Kredit jobbar just nu mycket med digitalisering och med att möta kunden på nya sätt. Det är jättespännande. en fördel är att Wasa Kredit har fattat att affärsutveckling och it hänger ihop. De två funktionerna ligger i samma ansvarsområde, vilket är smart. Jag tror att möjligheterna att lyckas med digitaliseringen är större på så sätt, samtidigt som it automatiskt jobbar närmare affären.

Vad gjorde du på Tieto?
– Jag var affärsområdeschef för bank och försäkringssegmentet i Sverige, med helhetsansvar för mer- och nyförsäljning, lönsamhet, leveranser, vår portfölj och kundnöjdhet.

Läs mer: CIO Oscar Edholm: Nordic Choice Hotels vill bemöta varje kund som James Bond

Vilken kunskap tror du att du kan ta med dig från leverantörssidan?
– Jag hoppas kunna bidra med mycket just för att jag tagit det klivet.
Som affärsområdeschef hade jag förmånen att få en bra förståelse för trender på finansmarknaden och se åt vilket håll framför allt den digitala affären rör sig. Jag jobbade också med en hel del spännande framtidsriktade it-lösningar som jag hoppas ta med mig in som tänk; det kan vara allt från molnet till det digitala kundmötet och kundupplevelser. Sedan har jag med mig inspiration från andra branscher,bland annat hur andra har jobbat med affärsutveckling och it.

Vad kommer du att göra härnäst?
– Jag började första september. Målet framåt blir att driva företagets affärsutveckling med ett modernt it-stöd. Mitt uppdrag är primärt att driva den digitala resan. Den omställningen kommer att ställa höga krav på organisationen som helhet.