Cio

Kaffekedjan Starbucks har rekryterat en ny högsta it-chef i USA. Det är Gerri Martin-Flickinger, som tidigare var CIO på Adobe. Hon ersätter den förre CIO:n Curt Garner, som arbetade för Starbucks i 18 år.

Valet av Gerri Martin-Flickinger är på flera sätt intressant, dels har hon en bakgrund från mjukvaruindustrin - under sina år i Silicon Valley var hon med och ledde moderniseringen av Adobe, som idag är en stor leverantör av mjukvara i molnet. Dels får hon titeln CTO.

Enligt flera analytiker är det en tydlig hint om att Starbucks har högre ambitioner med sin verksamhet än att bara servera kaffe.

– Idag har vi kommit till en punkt där digitala tekniker utgör själva kärnan av produkter och tjänster, säger Gartners analytiker Graham Waller.

Läs mer: Logistikföretagets första CIO: ”Här finns hur mycket som helst att göra”

Han ser rekryteringen som ett tydligt tecken på att Starbucks prioriterar digital innovation, samtidigt som den är ett utslag för en allmän trenden att företag lyfter sina varumärken med hjälp av digitala tekniker. Detta bekräftas av Starbucks COO Kevin Johnson.

"Hon har lång erfarenhet av digitalt ledarskap, av molnet, big data-analys och mobila tekniker. Det vill Starbucks nu utnyttja för att ta företaget till en ny nivå", säger han i ett uttalande om sin nya CTO och kaffekedjans framtid.

Starbucks har redan tjänat stora pengar på sin mobilapp, där kunderna kan betala sitt kaffe med mobilen. Genom appen sker idag 20 procent av företagets transaktioner. Förra månaden la man dessutom till en funktion som gjorde det möjligt för stressade kunder att beställa och betala sitt kaffe i förskott.

Genom att ingå olika partnerskap med andra digitala tjänster har Starbuck också använt tekniken för att lyfta sitt varumärke. De som använder Lyft eller Spotifys appar kan få Starbucks ”lojalitets-stjärnor” som ger olika erbjudanden.

Enligt Forresters analytiker Peter Burris är det troligt att Starbucks rekrytering av Gerri Martin-Flickinger betyder att företaget nu letar nya marknader.

- Än så länge är det svårt att säga hur dessa marknader ser ut, men klart är att de rör sig bortom kaffe, säger Peter Burris som menar att Starbucks har stora möjligheter att kapitalisera på alla de kunder som jobbar från något av Starbucks över 22 000 caféer över hela världen.

Läs mer: Svagt intresse för big data bland svenska CIO:er

- Redan idag erbjuder man gratis wi-fi, och på vissa ställen även trådlös laddning. En ytterligare möjlighet skulle kunna vara att erbjuda teknisk support för att förbättra kundupplevelsen.

Att den nya it-chefen får titeln CTO innebär att Starbucks lägger CIO-titeln på hyllan. Men det innebär inte nödvändigtvis att CIO-rollen är hotad på amerikanska företag överlag, enligt Gartner. Analyshusets rapporter visar att 39 procent av alla CIO:er i USA har ansvar för digitaliseringsagendan.

Men trots Gartners lugnande ord har digitaliseringen skakat om bland tekniktitlarna i toppen och vissa CIO:er har sett såväl ansvarsområden som budget krympa i takt med att digitaliseringen ökat.

På en del företag styr CIO:er både back office-funktioner och digital innovation. På andra håll är arbetsfördelningen tydlig mellan CIO:er och CDO:er, medan andra bolag låter CDO:er, CTO:er och till och med CMO:er dela på ansvaret för digitaliseringen.

En rapport som PWC gjorde i september visar att antalet CIO:er som leder digitaliseringen kommer att minska från 40 procent till 35 procent under de kommande tre åren, och i år kommer 68 procent av de ekonomiska resurser som spenderas på digital teknik att ligga utanför it-avdelningen, en tydlig ökning från 47 procent året innan.

Starbucks är inte det enda stora företag där teknikstrategier skakat om bland titlarna. Förra månaden utsåg General Electrics Bill Ruh till CDO med uppgift att leda GEs digitala division. Till sitt förfogande har han 1200 mjukvaruexperter som i enlighet med företagets industriella it-strategi ska ansvara för bland annat prediktiv analys och sensorer som ska förbättra maskiners effektivitet.

I juni utsåg Tesco Edmond Mesrobian till CTO och ersatte därmed den tidigare CIO:n Mike McNamara som gick över till Target.

Men oavsett vad rollen kommer att kallas i framtiden så måste den som innehar den klara av den digitala förändringen – jobbet kan stå och falla med det.

– Alla ledare måste bli digitala ledare och alla företag måste bli digitala företag, säger Gartner-analytikern Graham Waller.

IDG News