Försvinner det personliga mötet på bankkontoret när rådgivningen automatiseras?

Lotta Lovén, Head of Channels, Swedbank:

– Det finns ett sug efter digital rådgivning, och mycket av hur vi möter kunden kommer att se annorlunda ut i närtid. Resan har redan påbörjats. Men man vill ha med sig kanelbulledoften, så jag har jättesvårt att tro att det personliga mötet försvinner helt.

Carl-Viggo Östlund, rådgivare, fd vd på SBAB och Nordnet:

– Det kommer att vara mycket mindre viktigt än tidigare. Bank-id och elektroniska underskrifter tar bort behovet. Sen tror jag att en viss grupp kunder kommer att vilja ha personliga möten ändå, vilket inte har med ålder att göra. Men behovet av bankkontor är i slutskedet. Vi ser nu dödsryckningarna av den period då det var så man jobbade.

Peter Strömberg, CIO Avanza:

– Ja, jag tror inte att det kommer att behövas längre. Inte när man lyckas vara där kunden är på ett enkelt sätt, med ett anpassat beslutsstöd. Att ha kontor kostar en hel del pengar. De där 2,5 procenten som fondrådgivning kostar, är det verkligen värt det?

David Craelius, vd Gavagai, fd CIO Nordnet:

– Jag tror att bankrådgivarna finns kvar i kanske tio år till. Idag är det naturligt att betala räkningar på nätet, och på samma sätt tror jag att finansiell rådgivning mot privatpersoner kommer att bli något som är naturligt att göra på nätet.

Günther Mårder, vd Företagarna, fd sparekonom Nordnet: 

– De kommer inte att ha samma vikt som det haft historiskt. Se bara på hur jag jobbat i min roll som sparekonom på Nordnet. Alla frågor jag får in publicerar jag på min blogg med ett öppet svar. Sedan kan jag följa exakt hur många som läst och vad kunderna efterfrågar just nu. Med detta kommunikationssätt kan jag upplevas som mer närvarande än din lokala bankman.

Sida 3 / 3

Innehållsförteckning