Omvandlingen skedde mellan 2010 och 2014, i ett projekt som fick namnet ”Bedrock”. Samtliga kärnsystem skulle migreras bort från legacyplattformar. Så många som möjligt lades då i molnet, berättar Macrie.

– Det var aldrig planen från början att prioritera molnet. Men halvvägs in i projektet insåg vi värdet och hur snabbt vi kunde ta saker till marknaden med ett saas-upplägg, säger han.

– Alla förändringar vi ville införa gick mycket fortare på områden där vi hade mjukvara som tjänst. Så 2012 bestämde vi oss för att vår it-kultur skulle vara moln och mobilt först.

Tack vare det har it-avdelningen haft stora framgångar.

Michael Macrie
CIO Michael Macrie på jordbrukskooperativet Land O’Lakes i Minnesota har styrt om sin it-avdelning från legacy-system till moln och mobilt först.

– Vi ser förbättringar på flera områden. Användarna tar till sig verk­tygen mer, kunderna är nöjdare, och implementering och konverterin­g visar värde snabbare. Vi ser lägre initialkostnader för att implementera och även lägre kostnader över tid.

Och it lägger mycket mindre kraft på underhåll – det sköter ju moln­leverantörerna till stor del.

– Så det vi gör nu på it-avdelningen kan ha mycket mer strategisk effekt.

Läs även: Så blev Fastighetsverket första myndigheten i molnet

Också på GE Power & Water har it börjat satsa på molntjänster det senaste året, berättar Clay Johnson.

– Förut behövde jag uppdatera all hård- och mjukvara med ett par års mellanrum. Nu gör molnleveran­törerna det åt oss, säger han.

GE Power & Water håller även på och konsoliderar sina plattformar och program. Med de två satsningarna, molnet och konsolideringen, har företaget kunnat kapa 20 procent av kostnaderna för serverinfrastruktur de senaste 18 månaderna – en besparing på 150 miljoner kronor.

Att flytta till molnet blir i själva verket allt mer det nya normala.

– Molnet är absolut det populäraste sättet att lämna legacysystem, konstaterar Stephen Andriole.

En orsak är att invändningarna mot publika moln har börjat tystna. För några år sedan var betänkligheterna mer utbredda, enligt Andrew Horne på konsultföretaget CEB.

– Till exempel trodde tillräckligt stora företag att de kunde komma billigare undan med att köra sitt eget privata moln. Men det blir allt mindre sant. Inte ens de största företagen kan jobba på samma skala som de största leverantörerna, säger han.

Andra typiska invändningar var att molnet var ungt och leverantörerna omogna.

Men idag finns flera väletablerade molnleverantörer som kan prata med storföretag på ett sätt de är vana vid. Och som kan garantera sådant som att vissa data stannar inom vissa länders gränser av juridiska skäl, vilket inte alltid var möjligt tidigare.

Det var också mycket tal om att molnet var osäkert. Men även den inställningen börjar ändras nu.

Många inser att deras egen säkerhetsbudget inte har en chans mot Amazons

– Många CIO:er inser att deras egen säkerhetsbudget och deras eget säkerhetsarbete inte har en chans mot Amazons, säger Andrew Horne.

Läs mer: Så hanterar svenska CIO:er informationssäkerheten

Ibland blir frågan rent politisk. Det handlar inte så mycket om faktisk säkerhet utan mer om vem som ska få skulden om det händer något, it-avdelningen eller leverantören.

– Det är en fråga för sig, men när det gäller skalbarhet, effektivitet, säkerhet och tillförlitlighet är molnet minst lika bra som något internt.

Molnet är nu inte den enda vägen ut ur legacyburen. En del CIO:er väljer att skapa ett integrationslager istället, för att gamla plattformar och program ska funka ihop med moderna system. Andra byter ut gamla system mot nya, som ändå installeras lokalt.

Så gjorde exempelvis Discover Financial Services. När företaget skulle utöka sitt erbjudande, med början 2007, var legacytekniken ett hinder, berättar CIO Glenn Schneider.

– Som för många andra som har funnits länge och samlat på sig flera teknikgenerationer i datracentren var frågan: hur drar vi nytta av det?

Företaget skulle hårdsatsa i bankbranschen, så bankplattformen verkade självklar att uppgradera.

– Vår mission är att bli den ledande plattformen för direktbanktjänster och betalningar. Vi är alla online idag, så för att skilja ut oss från konkurrensen behövde vi börja från grunden och bygga en ny plattform.

Ett mål var att ge kunderna omedelbar tillgång till ett onlinekonto från det att de skapat det – inte låta dem vänta 24 till 48 timmar på någon batchkörning. Ett annat var att fräscha upp callcenterprocesserna.

– Vår gamla applikation hade flera skärmar öppna samtidigt för att medarbetaren skulle kunna ta ett samtal. Det behövdes även en del screen scraping, berättar Glenn Schneider.

Om medarbetaren istället kunde hantera de flesta samtal utifrån ett enda fönster, skulle det gå mycket snabbare att serva kunderna.