3. Bli en attraktiv arbetsgivare

Det gäller också att fokusera på att göra företaget attraktivt att jobba på, säger Leela Srinivasan, marknadschef på Lever, som gör mjukvara för rekrytering. Många vill gärna jobba på coola nystartade företag. Alla som konkurrerar om arbetskraft kan lära sig en del av startupvärlden.

– För många inom it är jobbet mer än bara ett jobb. De vill göra skillnad, de vill lösa intressanta problem och de vill ha en hand med i företagets framgångar. Ibland kan stora företag verka för monolitiska. Det är så mycket som redan är gjort, så mycket kod som redan är skriven, så hur kan jag göra någon skillnad där? säger hon.

Läs också: CTO på Tictail – ”söker så bred kompetens som möjligt”

Brynne Herbert, vd på mjukvaruföretaget Move Guides, jobbar hårt med sin ”EVP” – employee value proposition, som ibland kallas ”arbetgivarerbjudande” på svenska.

Brynne Herberg
Brynne Herbert, vd på Move Guides.

– Vi fokuserar på vad vi kan erbjuda dem som ska jobba för oss, inte bara vad de kan erbjuda oss. Vi har blivit ledande för att vi skiljer oss från konkurrenterna. Vi erbjuder aktier i företaget, spännande projekt att jobba på, flexibla förhållanden och mycket kringförmåner. Utvecklarna dras till oss för att det gör oss unika, säger Herbert.

– Vår EVP är en stor del av vår strategi och en del av varumärket. It-proffs vill veta om det här är en växande marknad, om vi löser problem som är värda att lösa, hur företagskulturen ser ut, hur arbetsbelastningen ser ut en normal arbetsdag. Och sådant måste vi ha svar på och nå ut med svaren, så de har några bra skäl att välja oss, säger hon.

Nyckeln till att bli en attraktiv arbetsgivare är att hitta det som motiverar it-proffs, säger Leela Srinivasan. Och det funkar för både stora och små arbetsgivare, och är effektivt för mindre företag som inte har resurser att ordna ett stort hackaton eller leta folk över hela världen.

– Det spelar ingen roll hur stora ni är. Vi konkurrerar alla om samma arbetskraft. Allt handlar om vilken kompetens ni behöver, vilka problem vi ska lösa, hur mycket personalen kan påverka, och vad ni erbjuder dem för utvecklingsmöjligheter så att ni kan attrahera och behålla de bästa, säger hon.

Relaterat whitepaper: Inga affärer utan HR

IDG News