I USA och delvis i Europa (inklusive Sverige!) känns det som att EA tappat fart vad gäller utveckling och nytänkande. Detta blev extra tydligt för mig när jag reste till Australien i höstas och träffade forskarna där.

Där har EA fått ett uppsving – kommit in i andra andningen, så att säga, och näringslivet inte bara använder det på ett produktivt sätt, de bjuder också in forskare till att vara med och driva dem framåt.

Läs också: Han vill digilogisera vår framtid

I senaste numret av ”Management Information Systems Quarterly Executive” (december 2015, 14:4) rapporterar Toomas Tamm med kollegor om hur en av Australiens största återförsäljare – multimiljardomsättning, 150.000 anställda, allt från stormarknader till bensinstationer – genomförde en stor transformation av sin affärsverksamhet med hjälp av EA.

Jag rekommenderar alla att läsa artikeln, då den är väldigt välskriven och innehåller mycket matnyttigt. De fem viktigaste lärdomarna från transformationsprojektet, med fokus på EA, var;

1) Rebuild EA Capability Early; 
2) Establish a Strong EA Mandate;
3) Adopt a Flexible Approach to EA; 
4) Build Constructive EA-Project Relationships; och
5) Adopt a Service Mindset for EA.

Läs mer: Fler krönikor om enterprise architecture

Det är min fulla övertygelse att EA, rätt implementerat, kan bidra med extremt mycket. Det projekt australiensarna beskriver är ett bra bevis för detta.