När han slog igenom som ”Den nakna kocken” på tv i slutet av 90-talet gav han kockyrket rockstjärneglans. Idag dyker namnet Jamie Oliver upp nästan överallt – på kokböcker och restauranger, i tv, tidningar och på webbsajter, i appar och sociala me­dier, på skärbrädor, stekpannor och trädgårdsmöbler. Listan kan göras lång. Stjärnkocken har blivit superentreprenör och varumärkesbyggare, långt utanför restaurangköket.

Dessutom har han på senare år blivit minst lika känd som aktivist inom mat och hälsa, där han använder kraften i sitt varumärke som slagträ i debatten. Sedan 2008 driver han kampanjen, eller projektet, ”Jamies matrevolution”, för att få sina landsmän britterna att äta sundare och anamma en mer hälsosam livsstil.

Så det är en del att stå i. Även för Patricio Colombo som är CIO för Jamie Oliver Group sedan i juli 2008.

– Att jobba för en kille som är ett eget varumärke är krävande men spännande. Han är en krutdurk av idéer. Jag har jobbat här i sju år, och inget år är det andra likt, för vi producerar så många idéer – en del funkar, andra inte, konstaterar han.

Jamie är en trevlig kille

Passionerad och begåvad är Jamie Oliver som kock, men han brinner lika mycket för att kommunicera och driva förändring. Som chef är han helt klart närvarande – och noga med detaljer. Precis som när han lagar mat vill han sätta sig in i sina råvaror. Det duger inte med vilken basilika, vilket lammkött eller vilken senap som helst. På samma sätt är det i organisationen. Jamie Oliver äger, driver och styr sin tidning, sina sajter och sina tv-produktioner själv. Organisationen bara producerar dem.

– Och hur är det att ha en så berömd chef? Han är precis som ni har sett på tv. En väldigt trevlig kille, full av energi, säger Patricio Colombo.

Jamie Oliver Group-pajen kan skäras i fyra bitar: media, restauranger, försäljning och en stiftelse.

Läs också: Assa Abloy storstädar bland sina system

Det är inom ramen för stiftelsen som opinionsarbetet för en bättre kost och hälsa bedrivs. Exempelvis kampanjade Jamie hårt för sockerskatt i Storbritannien, för att bekämpa barnfetma och diabetes.

Mycket det gruppen i övrigt gör går ut på att stötta stiftelsen, berättar Patricio Colombo, men själv jobbar han mer med andra delar, dels med traditionellt it-stöd, men också med crm, kundklubbar och media.

– Det jag fokuserar mest på just nu är mediebiten, säger han.

– Vi har tv-produktion, vi har tidningen ”Jamie”, kockböcker, och vår Youtube-kanal Food Tube. Jag måste få det att funka för alla vertikaler, och de jobbar alla i sin egen takt.

It har gjort en affärsresa

Patricio Colombo visar oss runt bland kök och tv-studior på kontoret i närheten av Old Street i London. För bara några år sedan, när han började hos Jamie Oliver, var det näst­intill en avkrok. Idag är det ett hett område för nystartade it-företag.

En liknande resa har hans egen it-avdelning gjort under samma tid.

– Till att börja med handlade it mest om att hålla lyset tänt. Men it borde stödja innovationen som organisationen driver framåt, säger han.

Så är det också i allt högre grad idag. Veckan före intervjun har The Jamie Oliver Group, på Patricio Colombos initiativ, genomfört sitt första hackaton, och näst på tur står en Food Tech-vecka med dragningar à la Ted Talks. Dessutom jobbar Patricio Colombo med olika startupföretag på databasområdet för att hjälpa såväl medarbetare som slutkunder att hitta och jobba med recept på nya sätt.

Detta är roliga innovativa projekt där it visar framfötterna. Men det finns självklart också svårigheter.

– Det finns definitivt utmaningar, som att folk på Retail inte pratar med Media och alla gör sin egen grej och köper in vad de tycker sig behöva för stunden, säger Patricio Colombo.

Som personlig strategi har han bestämt mig för att se Jamie Oliver-gruppen som en jättestor startup.

– Vi tänker och beter oss ju som en startup, vilket har både för- och nackdelar, konstaterar han.

Patricio Colombo eftersträvar en modern flexibel miljö. För ett år sedan stängde han av organisationens gamla mejlservrar. De hade passerat bäst före-datum, och han ville jobba med e-post på ett fräschare sätt.

Han valde att lägga ut i Google Mail och Apps, men behöll Excel för ekonomiavdelningen. Det har gått bra, även om böket med typsnittslicenser för Google är en huvudvärk för medie­avdelningen, tycker han ...

Läs också: Så ser it-chefernas rekryteringsplaner ut i år

Vad gäller skugg-it har han fått mandat att gå ut och bestämma, så att det funkar för hela organisationen.

En utmaning är att hålla en bra balans mellan styrning och frihet.

När nya medier och nya affärsmöjligheter seglar upp, är det Patricio Colombos uppgift att se till att organisationen håller sig hopkopplad, och att varje del vet vad de andra gör. Målet är vår tids heliga mediagraal: att skapa en god, sammanhållen kundupplevelse – oavsett kanal.

– Oavsett om du besöker oss på webben eller använder vår mobilapp så vill vi att du ska ha en så bra upplevelse som möjligt. Därför jobbar jag nu bland annat på konceptet ”ett enda samtal med kunden”. Här låter han sig inspireras av, som han tycker är ett bra föredöme.

– Amazon är ett företag som har lyckats med det. Ett samtal med dem fortsätter alltid där det slutade sist.

Nyligen har crm-systemet Sales­force.com införts som huvudsakligt backend-system åt Jamie Oliver Group. Det kommer att ligga till grund för en sammanhållen dialog med kunderna, tror Patricio.

Fakta

CIO på The Jamie Oliver Group. 

Från: Argentina
Tidigare jobb: it-chef på kändistidningen Hello, it-konsult och utvecklare i Argentina
På fritiden: Flyger flygplan, åker motorcykel, fotograferar