Cio:ns roll har under det senaste decenniet kommit att handla mycket om att spara pengar åt företaget. Men en ny undersökning som är gjord bland 3352 cio:er över hela världen visar att vd:n allt oftare vill att cio:n fokuserar på andra saker – som att stötta verksamheten med att öka försäljningen.

Det går hand i hand med utvecklingen att it blir en allt mer central funktion ute på företagen.

Enligt undersökningen som gjorts av rekryteringsbolaget Harvey Nash tillsammans med revisionsbyrån KPMG så ser två tredjedelar av cio:erna det som sin uppgift att skapa försäljning nu.

Läs också: Cio:n letar nycklar till sakernas internet

Närmare bestämt 63 procent av cio:erna uppger att vd:n vill att de fokuserar på projekt som syftar till att öka försäljningen i stället för att spara. Bara 37 procent har sparfokus.

Undersökningen är global och gjord i 82 länder. Mattias Hindfelt, som är cio på Riksbyggen, känner väl igen utvecklingen:

– Så är det absolut. Det är oerhört tydligt. Vi lägger mycket mer kraft på verksamhetsutveckling i dag, sedan kan det i vårt fall handla om digitala lås eller att fastigheterna blir mer uppkopplade. Men överhuvudtaget arbetar vi mycket tajtare tillsammans med verksamheten.

Det är till och med så, visar undersökningen, att några av de områden som traditionellt varit cio:ns topprioteringar – som att öka effektiviteten och leverera stabilt it-stöd har sjunkit drastiskt i prioriteringarna.

Martin Adamsson som tidigare var cio på Stokab arbetar nu som managementkonsult med att hitta rätt person till rätt plats på företagen. Hans uppfattning är att cio:ns roll beror på hur långt företaget kommit i sin digitalisering.

– Det är ganska spretigt, men min magkänsla är att ju mer moget ett företag är i sin digitalisering desto mer får cio:n uppgifter som handlar om att öka försäljningen. Och tvärtom – ett företag som inte kommit lika långt i digitaliseringen, där blir cio:ns roll att effektivisera och spara pengar.

– Det i sin tur handlar mycket om hur intresserad vd:n är av de här frågorna. Det är stor skillnad på en vd som knappt använder Outlook, och en som twittrar, för att ta ett exempel.

Läs också: CIO:erna som fokuserar på slutkund – så styrde de om it-avdelningen

Undersökningen visar också att fler cio:er än någonsin rapporterar direkt till vd. 34 procent uppger att de rapporterar direkt till vd – vilket är en ökning med 10 procentenheter på bara ett år. Som en parentes kan nämnas att dessa också är de som trivs bäst med sitt jobb.

– Även om undersökningen visar att cio:ns inflytande ökar så visar den också att rollen blir mer omfattande, säger vd:n på Harvey Nash, Albert Ellis. Många av utmaningarna ligger långt från traditionell it och det ställer stora krav på cio:n att kunna anpassa sig och att ha en förmåga att övertyga.

Vad som hämmar cio:n nu är att de, trots att de fått mer inflytande, har svårt att hitta kompetens. Enligt cio:erna i undersökningen har de inte varit så svårt att hitta teknisk kompetens sedan den stora nedgången som följde efter dotcom-bubblan. Två av tre cio:er uppger att kompetensbristen kommer att hindra deras organisation från att hålla jämna steg med förändringstakten. Det är en ökning med 10 procent bara under det senaste året. Mest efterfrågan råder det på personer som kan dataanalys.