Digitaliseringen fortsätter stöpa om världens verksamheter. Men kan man tala om digitalt ledarskap och digital styrning? Absolut, menar Nordnets cto Tuva Palm. Även om det är svårt att sätta fingret på exakt på vad det är.

– Det behövs teknisk kompetens i ledningen. Men också en helt ny typ av chefer, säger hon.

– Jag tror att 95 procent av den gamla skolans ledare kommer att vara utdöda om tio år.

Word! Själv tror hon sig dock ha goda chanser att överleva.

– Jag har teknikbakgrund, och har jobbat i rätt lång tid nu i både stora bolag och startups. Och jag är både ödmjuk och bestämd. Det tror jag är ett måste framöver.

Utmaningen för dagen är att ta Nordnet till framtiden – och ändra nästan allt. Nätmäklaren som en gång var en startup har själv fått ett ”arv” – och det måste hanteras.

– Visst har vi en fördel av att vara hyfsat nya, vi har inte målat in oss helt i ett hörn. Men det går fort att fastna och alla kan bli omsprungna, konstaterar hon.

Arvet kommer ikapp

När Nordnet grundades 1996 var företaget en kaxig uppstickare i den konservativa finansbranschen. Som en av de första renodlade nätmäklarna var de med och ritade om spelplanen för aktiehandel och bankverksamhet. Det har gått tjugo år sedan dess. Med åldern kommer mognad och mark­nadsandelar – och samma problem som hos de företag man en gång utmanade: ett tekniskt arv, trögare processer och kon­kurrens från snabbfotade digitala uppstickare.

– Utmaningen för oss, som för alla större företag och banker idag, är digitaliseringen, att möta svårigheterna och ta vara på möjligheterna, säger Tuva Palm.

– Det alla måste inse är att digitalisering inte är en enda stor förändring som man måste igenom, det är en kontinuerlig process.

Det var vid årsskiftet hon gick in i rollen som högsta it-beslutsfattare på Nordnet med titeln cto och cpo, handplockad från en produktchefsroll på Klarna, ett bolag med liknande utmaningar, som hon känner igen mycket från.

– Båda är ju företag som varit ”disruptörer”, men nu är utsatta för tryck från nya aktörer. Båda har gått från att vara snabba startups till att samla på sig legacy, och blivit mindre snabbrörliga, konstaterar hon.

– Så det jag gör här på Nordnet är nästan som en copy-paste!

Att hon har erfarenhet av både storbolag, som Oracle, och startup-scenen, bland annat som moderator för Stockholm Tech, samt styrelsearbete i fintech-bolag gör inte saken sämre.

– Det är särskilt intressant att se vad de nya aktörerna som inte har ett arv gör. Jag sitter till exempel i styrelsen för danska startupen Lunar Way. De har ingen egen bank men gör ett smart mobilt gränssnitt för bankappar, som de kopplar upp mot en bank via api:er. Intresset är enormt och den har fått tusentals nedladdningar av betan.

Moderniserar allt

Tuva Palm har titeln cto/cpo, ett tecken på att hon jobbar produkt- och utvecklingsnära. Men faktum är att hon har all it på sitt bord; backend, front­end, underhåll och utveckling. På ett it-tungt bolag som Nordnet är det logiskt, allt hänger ihop.

Det viktigast just nu är att modernisera den tekniska plattformen – och få fram slagkraftiga produkter.

Tuva Palm berättar att det under det närmsta halvåret kommer att börja dyka upp en delvis ny typ av produkter som hon själv har varit med och definierat, bland annat på sparsidan.

– Jag har stora planer, men jag kan inte säga för mycket än, mer än att de kommer vara lite mer lättillgängliga. De vänder sig till folk som är intresserade av aktier men har begränsad tid.

– Mycket nu handlar också om att ge kunderna en bättre upplevelse. Man talar om kyc, ”know your customer”, som konkurrensfaktor.

Exemplet Lunar Way visar tydligt att det finns ett sug efter en bättre användarupplevelse, tycker hon.

– Men banker och storbolag har svårt att leverera, för de sitter fast, i gammal teknik, tröga organisationer och regula­toriska krav.

Gammalt möter nytt

Förmågan och viljan att förändras är a och o för företag som vill lyckas. Det behövs ny kunskap, ny styrning och nya, digitalt kunniga ledare, enligt Tuva Palm. Därför kommer det nästan som en överraskning då hon i nästa andetag slår fast att en nyckelförmåga faktiskt är att respektera ”arvet”.

– Tricket är att väga ihop gammalt och nytt och ändå ta sig framåt. Jag tror inte man ska slänga ut allt. Det gäller att titta på vad man har, vad som är bra och funkar, och vad man kan ta vara på – och samtidigt våga satsa nytt. ”Vilka kort har vi på hand, och vad kan vi göra av det?” Det är viktigt att fråga sig.

Ett vanligt misstag, enligt Tuva Palm, särskilt bland snabbfotade företag med startuppbakgrund, är att man tar in ny teknik för att det är ”superagilt och coolt”, utan att mappa det mot vad man har och utan att ta hänsyn till organisatoriska förutsättningar.

– Och så kommer ”legal” in och så går det inte. Och om man inte hejdar sig får man snart ett spaghettimonster.

Bättre är att i ett tidigt skede se vad man har, och om man kanske kan ändra något litet så att det funkar i miljön.

– Det låter så enkelt, men det är en stor utmaning i alla projekt, att titta på vad som faktiskt tar tid och varför.

För att komma tillrätta med pro­blemet tillämpar hon en metod från Klarna-tiden, kallad dual track agile.

– Det innebär att vi från start kopplar in alla som har bäring på en idé – legal, marknad, sälj och kunder – så att de får bidra med input och se vad det finns för brister. Då blir det ofta bra.

Tuva Palm
Foto: Peter HolmgrenTuva Palm, cto och cpo på Nordnet.

Ledarskapet då? Tuva Palm talar om behovet av en modern ledarstil.

– Det gammeldags ledarskapet som pekar med hela handen är på väg ut. Som chef idag får man anpassa sig till de nya arbetssätten, eller så kommer man att försvinna, säger hon.

Det som utmärker en modern, digital ledare är dock inte hårda nypor och obändlig förändringsagenda, tvärtom. Ödmjukhet. Förmågan att lyssna. Och – återigen – att ta tillvara befintlig kompetens. Det är detta som skiljer dem från helhandspekarna.

Tuva Palm tycker att hennes egen styrka som ledare är just detta.

– Jag är ödmjuk och lyssnar och lär, jag har respekt för det vi har och lyssnar på hur de som jobbar uppfattar saker. Samtidigt som jag är bestämd och kan visa riktning framåt.

Det låter självklart, men Tuva tycker att många traditionella företag och ledare brister på båda punkterna.

– Det är skrämmande många som har tappat förmågan att lära av dem som rapporterar till dem. Då blir det omöjligt att växa i den snabbrörliga nya världen, slår hon fast.

Läs också: Kan man skilja på digital styrning och traditionell styrning? Vi frågar sex cio:er.

Många traditionella företag skulle må bra av en omorganisering.

– Man måste utgå från vilka delar man behöver, inte vad som normalt finns i en traditionell organisation.

Ett stort hinder för digitaliseringen är att man fortsätter rekrytera samma typ av personer, menar Tuva Palm.

– Istället för att satsa på variation i teamen och föryngring fokuserar man på formella meriter och traditionella chefer. Då kommer man inte att få de kompetenser som krävs framåt.

– Om vi tittar på marknadssidan så har många företag fortfarande en klassisk marknadschef, när de borde satsa på en ”head of growth” som vet hur man arbetar i digitala kanaler. En person som tycker att det är självklart att även seriösa bank- eller Volvo-kunder nås via sociala media, och som vet att unga inte nås via Facebook längre.

Sådan kompetens är det lättast att rekrytera in utifrån.

Problemet lär dock vara övergående. De gamla ledarna kommer ju att dö ut, om vi får tro Tuva Palm.

Finns det ett digitalt ledarskap?

– Ja, men hur sätter man ord på det? Det krävs kunskap om tech i toppen. Och man måste ha en datadriven approach, vilket är annorlunda. Gamla företag tittar på kvartalsrapporter, men här är det kpi:er i realtid och a/b-tester som gäller. Att agera på det som funkar och styra om på vägen.

– Rätt kpi:er är avgörande. Vi tar ju beslut på data, inte på om Lundgren eller Andersson bestämt något.

Sida 1 / 2

Innehållsförteckning

Fakta

1. Anställ per­soner som är experter inom sina områden. Försök alltid vara den minst smarta i rummet.

2. Våga lära av dina medarbetare och låta dem växa.

3. Acceptera kontinuerlig förändring, och ha en data­driven approach för att konstant förbättra och utmana befintliga lösningar och produkter.