”Min uppdrags­givare har inte bråttom”. Så brukade arkitekten Antoni Gaudí svara på hur det kändes att han aldrig skulle få se sin skapelse, katedralen La Sagrada Familia, bli färdig. Först i vår tid har projektet fått en deadine; hela organisationen kämpar för att det 133-åriga bygget i Barcelona ska bli klart till 2026, hundra år efter Gaudís död den 12 juni 1926, påkörd av en spårvagn.

Sten läggs till sten. Omvärlden har alltid tjusats av det pågående bygget, och Sagrada Familia är sedan länge en av Spaniens största turistattraktioner, världsarvsklassad sedan 2005.

– Vi är ständigt under lupp, det vi gör är enormt synligt. Media är alltid intresserade och vi måste vara väldigt försiktiga med hur vi gör saker: vi har inte råd att misslyckas, säger Fernando Villa, som kom in i projektet 2013 i rollen som cio, med det för Gaudí okända uppdraget att bidra med strategiskt it-stöd.

Det var två år efter att deadline spikats och han är starkt motiverad.

– Målet nu, när vi går in i vår tio­åriga slutspurt, är verkligen att katedralen ska bli klar, säger han.

Animation shows completion of Antoni Gaudí's Sagrada Família from Dezeen on Vimeo.

Fernando Villas främsta fokus – och utmaning – som cio med plats i ledningen är att möjliggöra och underlätta alla de processer som är knutna till själva bygget. Men också att bidra till kundnytta och upplevelser.

När vi träffar honom på plats i världsarvet berättar han om de enorma förändringar som Sagrada Familia – byggarbetsplats, turistattraktion och en kyrka i normalt bruk – har tvingats till för att kunna nå målet 2026, och hur it numera spelar en avgörande roll på flera plan.

Allt från effektivisering och standardisering av processer till banbrytande tillämpningar i framkant ryms inom Fernando Villas it-uppdrag. Projektet experimenterar exempelvis med drönare, virtuell och förstärkt verklighet samt 3d-skrivare, vilket rimmar väl med Gaudís anda, konstaterar han entusiastiskt.

Läs också: It-chefen som skippar Scrum – kombinerar vattenfall och agilt

– Gaudí var en sådan visionär. Hela bygget ser modernt ut än idag eftersom det är så inspirerat av naturen så att det blir tidlöst. Pelarna inne i kyrkan är inspirerade av träd, de ser aldrig föråldrade ut, säger han.

Även rent tekniskt jobbade Antoni Gaudí på ett sätt som känns nyskapande. Det finns exempelvis inga byggnadsritningar från Gaudís hand, bara modeller, resultatet av beräkningar utförda med rep, vikter och roterande träkonstruktioner. Med hjälp av cad-teknik har man i vår tid kunnat visa att La Sagrada Família rymmer både hyperbolisk geometri och interpolerade figurer.

– Gaudí är helt unik. Han jobbade direkt med 3d-rendering redan för hundra år sedan med sina modeller.

Fernando Villa, cio på Sagrada Familia
Fernando Villa, cio på Sagrada Familia, i verkstaden där Gaudis oerhört detaljerade basilika tillverkas bit för bit. Komponen­terna skrivs först ut som små 3d-modeller i plast.

Ett annat område där it numera bidrar starkt är alltså ”kundnytta”.

– Vi har ett starkt fokus på kundupplevelsen, konstaterar Fernando Villa, och syftar på stödet till de tusentals besökare som dagligen strömmar till – mer än tre och en halv miljon människor på årsbasis – plus alla som intresserar sig och söker information på nätet, förstås.

– Men jag pratar inte crm. Vi är i upplevelseekonomin, lägger han till.

Ett konkret mål är att få ner vänte­tiden för besökarna. Fernando Villas svar är en ny biljettplattform med stöd för ”omnikanal”, som gör det möjligt att ta emot bokningar och betalning från plattor och mobiler, vilket förstås minskar trycket i kassan. Resultatet är kortare köer – och ökade intäkter via nya kanaler. Plötsligt säljs 75 procent av biljetterna över nätet, berättar han.

Överlag finns en uttalad ambition att i allt högre grad stödja hela besökarupplevelsen digitalt.

– Vi jobbar med ett program runt hela den processen, från den första kontakten en besökare har med oss, till exempel ett besök på nätet, till att han eller hon kommer hit, och även i relationen efteråt, Det är väldigt viktigt för oss att vi förstår besökarna.

Orienteringen mot kundupplevelse är symptomatisk för den gradvisa förskjutningen mot affärsnära it-frågor som har pågått sedan Fernando Villa tillträdde för tre år sedan.

Läs också: Fyra saker som vi alla kan lära av Lego

Fram till 2013 sågs it framför allt som ett ”cost center”, berättar han.

– Men sedan dess har vår vd insett vilken strategisk roll it har att spela, och vilka värden det kan addera. När jag då kom in i juni ville jag ta itu med det och se till att it-avdelningen var affärsorienterad, berättar han.

Fernando Villas förändringsvilja mynnade första året ut i en ny it- strategi om fem punkter; 1) effektivisera nyckelprocesser; 2) standardisera it, från nätverk till operativsystem; 3) tillhandahålla en stabil, säker infrastruktur; 4) bygga förtroende för it internt; och 5) välja strategiska partner och öka tillgången på kompetens, oavsett om den kommer från it-jättar, högskolor eller startuppföretag.

Under 2014 fokuserade han på att bygga säkerhetsfunktioner och började digitalisera delar av byggprocessen, med samarbetsverktyg för arkitekterna. Han gav sig också i kast med problem på infrastruktur- och datacentersidan för att få fram en stabil plattform för framtida utveckling.

Som hjärta i lösningen valdes ett nyckelfärdigt mikrodatacenter från Schneider Electric (se ”prisbelönt datacenter i container”) som installerades i en container i södra änden av bygget. Härifrån it-stödjs hela byggarbetsplatsen, och även Sagrada Familia som turistattraktion. Fernando Villa är mycket nöjd med lösningen.

– Vår affär har blivit helt annorlunda. Det här modulära datacentret är väldigt viktigt för oss. Det ger sinnesro varje dag, säger han.

Med den tekniska basen på plats har Fernando Villa tagit it:s uppdrag vidare. I digitaliseringen av arbetsflöden har byggjobbarna fått plattor med egenutvecklade appar. Sagrada Familia-stiftelsen har installerat tätt med wifi-punkter, avancerad övervakning och ett system som räknar besökare i realtid, berättar han.

Förra året började han snegla på big data och unified communications, vilket ledde till införandet av business intelligence- och knowledge management-lösningar för att få fart på kunskapsdelningen internt.

Sagrada Familia laborerar även med ny teknik i gränssnittet ut mot kund och som hjälp i projektarbetet.

Exempelvis genomförs ett pilotprojekt med virtuell verklighet som stöd till det team om 16 seniora arkitekter som har i uppdrag att omsätta Gaudís planer i praktiken. I ett annat laborerar man med förstärkt verklighet (augmented reality), med plattor och glasögon, för underhållsarbetare och hantverkare på plats.

Fernando Villa berättar att projekten i flera fall drivs i samarbete med universitetet i Barcelona. Andra partners återfinns bland mer traditionella it-leverantörer samt på startupp-scenerna i Barcelona och i Miami.

Läs också: Så satsar Scandic i molnet: standardlösningar, fåtal leverantörer, stora spelare

– Om piloterna faller väl ut, är det möjligt att vi kommer att erbjuda vr och förstärkt verklighet till besökarna, för att förhöja upplevelsen.

En spjutspetsteknik man kommit betydligt längre med är 3d-utskrifter. Fernando Villa tar oss bakom kulisserna till modellbyggarna, ingenjörer som skriver ut miniatyrer av alla detaljer innan de byggs på riktigt.

Idag är Sagrada Familia ett imposant monster med åtta spirande torn. Men när den står färdig ska den ha 18 torn, varav det högsta blir 170 meter. Då blir den världens högsta kyrka: några meter högre än Ulm Münster, men en meter lägre än bergknallen Montjuic i Barcelona. (Gaudi ville inte bygga högre än det högsta Gud hade skapat i närheten.) Fernando ska undersöker om de kan använda drönare för att inspektera tinnarna.

Som cio på Sagrada Familia har han ett varierat team under sig, uppdelat på utveckling, infrastruktur och processer. Det kan vara knepigt att få tag i folk, särskilt inom bi och analys.

– Men det hjälper att arbetet är något så ikoniskt och historiskt som att färdigställa Sagrada Familia.

Det gäller att hålla deadline 2026, utan att glömma bort Gaudí-andan.

– Det är viktigt att vi håller Gaudís värderingar vid liv. Jag skulle säga att det är ett värde i sig, att jobba på Sagrada Familia, och det värdet ligger i att bevara de värderingarna.

Prisbelönt datacenter i container

Fram till 2015 driftade Sagrada Familia sin it i ett serverrum som inte gick att bygga ut av utrymmesskäl. Att lägga ut driften i någon leverantörs serverhall bedömdes inte görbart med hänsyn till säkerhet och svarstider, och en ny fast installation skulle vara opraktisk då den skulle behöva rivas och byggas upp på annan plats under byggets gång.

Lösningen blev ett nyckelfärdigt datacenter från Schneider Electric. Trots att det behövde specialanpassas med extra väl tilltagen luftfiltrering och stötdämpning för att klara de svåra förhållandena på byggarbetsplatsen tog det bara sexton veckor att få på plats. Två färdiga 7,5-meterscontainrar lyftes på plats med lyftkran och gängades ihop till ett sammanhängande serverrum.

Installationsarbetet på plats var klart på fjorton dagar, och i framtiden kan man skruva isär och flytta på con­tainrarna när det behövs.

– För att säkra en flexibel och skalbar infrastruktur i transformationstider fick vi tänka i sidled, säger Fernando Villa.

– Det här mikrodatacentret lever upp till alla våra krav vad gäller flyttbarhet och anpassningsmöjligheter och det är inte i vägen för vare sig turisterna, byggarbetet eller våra liturgiska funktioner som kyrka.

Installationen korades till bästa modulära tillämpning 2015 på EMEA Leaders Awards i London, en prisutdelning för datacenterbranschen.