Vad är det svåraste med att migrera till nya applikationer och teknikplattformar? Det finns gott om svarsalternativ, men mitt förslag är följande: Att behålla den funktionalitet som finns i de gamla applikationerna och plattformarna.

Hur ska man se på det här? Kanske som att det faktiskt är en fördel att göra sig av med gammal funktionalitet. Byta ut den mot nya lösningar eller helt enkelt skrota den. Men en sådan strategi leder ofelbart till problem, inte minst med de anställda på ett företag.

Förutom nya it-lösningar som är undermåliga torde just avsaknaden av invand funktionalitet vara den största källan till skräck bland anställda på ett företag som genomför en teknikmigration. Funktionalitet som försvinner ses helst enkelt som liktydigt med försämrad funktionalitet.

Här hjälper det inte med rationella argument som att en förändring av arbetssätt, affärsområden, med mera, faktiskt kräver nytt it-stöd. Eller ens en analys av att ett nytt sätt att göra något faktiskt är smartare, effektivare och billigare.

Läs också: 5 framgångsfaktorer styr när Volvo Cars gasar till devops

Jag ska inte dra alla anställda på alla Sveriges företag över en kam. Men jag är övertygad om att en väldigt stor del av dem ogillar förändringar av it-stöd, oberoende av om förändringarna är till det bättre eller till det sämre.

Jag tror att de här resonemangen är applicerbara både i stort och smått. Vad gäller nytänkande för övergripande strategier fick jag något att tänka på häromdagen när jag träffade Dropbox Nordenchef.

Dropbox vision om it-stöd kretsar, för att vara elak, kring en lagringstjänst. Om man är mer positivt inställd kretsar den kring det innehåll som folk faktiskt arbetar med, de appar som de faktiskt använder och de processer som de faktiskt genomför.

Jag säger inte att man nödvändigtvis ska köpa Dropbox syn på it-stöd med hull och hår. Men den CIO som inte är bekant med den kan garanterat få sig en och annan tankeställare, genom att studera den.

Det finns gott om exempel på hur funktionalitet som försvinner inte behöver vara något problem på min egen arbetsplats IDG. Vi har migrerat från Notes till en uppsjö av olika, ej integrerade, molntjänster. Och det fungerar utmärkt, tycker jag. Man glömmer snabbt bort de gamla lösningarna.

Läs också: Serverlöst blir lätt vettlöst om du inte tänker till

Den här migreringen har skett i samband med att vi omstrukturerat och även skurit ner en del. Jag är övertygad om att omställningen inte hade gått så enkelt som den gjort om vi klamrat oss fast vid gammalt it-stöd.

Just omstruktureringar, omorganisationer av smärre art och nedskärningar är ypperliga tillfällen att se över it-stödet och fatta en del tuffa beslut. Men det vet du säkert redan.