– För mig är digitaliseringenen framför allt en möjlighet att erbjuda god service och utöka tjänsterna till medborgarna, samtidigt som resurserna krymper och kraven ökar och vi står inför utmaningar som ökad urbanisering, säger kommundirektören Carl-Martin Lanér.

– Dessutom ger det oss möjlighet att stärka demokratin.

En kul e-tjänst, som kommunen enligt Carl-Martin Lanér är först i landet med, är ”Boka en kommunaldirektör”.

– Istället för att boka en elcykel eller så, kan man boka ett möte med mig. Det har blivit mycket uppskattat, och vi har haft flera människor här på möte! Nu går vi vidare och gör det möjligt att boka möten med alla förvaltningschefer. Det är ett sätt att göra oss mer tillgängliga för medborgarna, säger Carl-Martin Lanér.

Läs också: Sundsvall satsar på öppenhet – ”målet är att växa hållbart”

Eftersom den tidigare it-chefen nyligen har blivit headhuntad står kommunen utan it-chef. Men Carl-Martin Lanér, som har ett starkt intresse för it- och digitaliseringsfrågor, och som arbetade med it i många år innan han började på kommunen, har varit starkt drivande i Karlskronas digitaliseringsresa tillsammans med it-utvecklingschefen Fredrik Sjölin.

Carl-Martin Lanér berättar att Karlskrona jobbar på ett strukturerat sätt för att förändra kommunen till det bättre och att digitaliseringen är en viktig del, både när det gäller tjänster för medborgarna och internt.

– Vi jobbar med digitalisering av skolan och vården och med smart city-initiativ i olika projekt. Dessutom arbetar vi systematiskt med e-förvaltning. Vi har digitaliserat i stort sett alla våra interna processer. Hela flödet, från inkommen handling till arkiv, är digitaliserat. Alla ärenden skannas in och går igenom systemet. Från och med 2017 arkiveras allt elektroniskt.

Som många andra idag samarbetar Karlskrona med andra kommuner i olika projekt. Ett sådant är Servera som näringsdepartementet driver tillsammans med Sveriges kommuner och landsting, som handlar om digitala tjänster för företag som startar restaurangverksamhet.

– Vi har också ett samarbete med Blekinge tekniska högskola och en science park som vi har gjort några innovationsupphandlingar tillsammans med, berättar Carl-Martin Lanér.

Läs också: Systeminventering och samtycke - så tar Perstorps cio grepp om GDPR

Han har följt it-utvecklingen sedan början av 1980-talet. I början handlade kommun-it mest om interna applikationer och lönehanteringssystem. Men nu finns it överallt och erbjuder lösningar på en mängd olika problem.

– Det är det som är roligast med it i en kommun, att det har vidgats så. Det finns enormt mycket man kan göra med it idag, så många problem och utmaningar som man kan lösa.

Varför ska Karlskrona bli Sverige digitaliseringskommun?

– Jag tycker att vi har en helhetssyn på digitalisering. För oss handlar det både om att lyfta oss internt så att vi blir effektiva och mer transparanta, men också om att ge bättre service externt, och att vi ser it inte bara som it, utan som en del av något större. Det tycker jag är det viktigaste.

Fakta

Sedan 2001 har Sveriges it-kommun korats vartannat år i Kvalitetsmässans regi, i samarbete med bland andra Sveriges kommuner & landsting, Vinnova och It- & telekomföretagen. För att bättre spegla urvalskriterierna har utmärkelsen nu döpts om till Sveriges digitaliseringskommun. Syftet är som tidigare att stimulera modernisering i kommunerna med hjälp av it genom att lyfta fram goda exempel.
Av 30 nominerade kommuner har i år åtta gått vidare:
• Falkenberg
• Karlskrona
• Kungsbacka
• Lomma
• Sollentuna
• Stockholm
• Sundsvall
• Uppsala
Priset delas ut på Kvalitetsmässans invigningsgala på Göteborgsoperan den 14 november.
Tidigare vinnare har varit Kalix (2001), Nacka (2003), Malmö (2005), Umeå (2007), Falkenberg (2009), Upplands Väsby (2011), Karlstad (2013) och Helsingborg (2015).