Dan Olley, cio på vetenskapsförlaget Elsevier, tittar på att använda AI på flera fronter. Han testar just nu såväl AI-baserad säkerhetsmjukvara som chattbottar och kunskapshanteringssystem för kund­support.

– Ett sådant system identifierar relevant innehåll och levererar det till rätt mottagare utan mänsklig handpåläggning, berättar han.

Elsevier använder också AI för att förbättra befintliga produkter – och göra affär av nya! Till exempel har man, på bara en månad, lyckats extrahera medicinskt bildmaterial ur årtionden av material, klassificiera det, göra det sökbart, och paketera om det till en ny produkt. Utan AI hade arbetet tagit åratal.

För att kunna ta nästa steg måste alla förstå företagets data och inse vad AI kan tillföra.

– När de väl lärt sig ”det möjligas konst” hittar de nya tillämpningar nästan varje dag. Börja i liten skala, det blir snart en självgående maskin, säger Dan Olley.

Läs också: Stena Line storsatsar på AI: ”en fråga om överlevnad”

Capital One har länge legat i framkant tekniskt. Nu har storbanken kommit långt med att använda AI och maskininlärning inom både kundtjänst och banksystem, berättar Adam Wenchel, chef för AI och datainnovation på Capital One.

I mars förra året började han integrera Amazons Alexa med bankens övriga it-system, som en grund för nya tjänster där kunderna ska kunna göra bankärenden muntligt, med händerna fria till annat.

I framtiden planerar Capital One att använda maskininlärning för att analysera callcenter-samtal och identifiera vanliga teman för att förbättre kundservicen, upptäcka bedrägerier och hitta nya affärs­möjligheter. Den sortens analys skulle till exempel kunna lista ut vilka bankkunder som har potential att bli investeringskunder. AI används också på bolåneområdet, för att karaktärisera olika bostadsområden och förstå varför folk flyttar ut eller in.

Börja i liten skala, det blir snart en självgående maskin

På TGI Fridays ser man en enorm potential för AI, berättar Sherif Mityas. Utöver att förbättra kundupplevelsen skulle data från chattplattformen kunna hjälpa företaget att bättre förstå kunderna – till exempel identifiera vilka sociala media som är mest relevanta för TGI Fridays att engagera sig i.

Möjligheterna med maskininlärning sträcker sig bortom traditionell analys. Ju mer data om kunderna och deras beteende som TGI Fridays samlar in, desto mer kan tekniken hjälpa till med att skräddarsy kommunikationen eller servera specifika erbjudanden i nästintill realtid.

– Ju mer vi vet om dig, desto mer kan vi skräddarsy meddelanden och inte bara svara, konstaterar Sherif Mityas.

Kunderna reagerar redan positivit, berättar han. Engagemanget i sociala medier har exempelvis skjutit i höjden med 500 procent sedan de de nya samtalsbaserade verktygen lanserades. Det har också blivit fler samtal i sociala media som mynnar ut i beställningar.

Framöver ser Sherif Mityas att AI kommer att påverka produktutvecklingen i stort.

– Vi samlar in insikter som hjälper oss att se smaktrender, vilka tider på dygnet kunderna vill komma och vilka burgare som är popu­lärast. Mat- och marknadsavdelnin­garna kan sedan använda informationen för att ta fram mer relevanta produkter, säger han.

Läs också: Amerikanska it-jättar älskar Sverige – här väntar nästa gigantprojekt

– Det fina med maskininlärning är att det ger oss vägvisning bortom rena data. Det blir en feedbackloop.

TGI Fridays ser också möjligheter att effektivisera verksamheten med AI och maskin­inlärning i verktyg som point-of-sale-system.

– Det händer mycket hos oss en fredagkväll. Allt från hur vi allokerar borden till matflöden och vad som ska lagas kan vi analysera, så att vi lär oss bli mer effektiva.