Det är vår amerikanska systersajt CIO som besökt konferensen Fitbit Captivate i San Fransisco och kommit tillbaka med fem tips och strategier som kan resultera i en hälsosammare personalstyrka.

1. Fokusera budskapet om vad hälsa betyder för de anställda.

Att få medarbetare att engagera sig i företagens hälsoprogram – och få dem att fortsätta engagera sig – är en kamp för många organisationer.

– De motiverande budskap du ger till de anställda kan göra en enorm skillnad i engagemang, säger Ken Resnicow, professor i hälsobeteende vid University of Michigan.

Läs också: Perfekta jobbet? Så vet du om företagets kultur passar dig innan du tackar ja

Universitetets forskning visar att skuldkänslor, press och skam inte är motiverande. I stället bör man uppmuntra de anställda att börja fundera kring vad träning innebär för dem, säger han.

– De flesta människor värdesätter inte hälsa i sig. När du får sämre hälsa så oroar du dig över hur det påverkar din förmåga att uppnå dina mål. Det innebär att hälsa bara fungerar som en mellanhand mellan vad du är och vad du vill uppnå.

Resnicow råder i stället personalchefer att fokusera på de mål som de anställda vill uppnå, som att till exempel sporta tillsammans med sina barn på helgen. Det är mer effektivt än att försöka motivera dem med att bara ha förbättrad hälsa som mål. Människor strävar mer efter kvalitetstid med familjen än efter hälsosamhet i sig.

2. Involvera vd:n i hälsoprogrammen.

Debra Wasserman som är personalchef på kreditupplysningsföretaget Transunion, berättade om hur företaget prövade ett hälsoprogram för flera år sedan – utan att det väckte något intresse bland de anställda. Men när de 2015 gjorde ett nytt försök med ett annat program där de sporrade de anställda ”att besegra vd:n” under en fitnesshelg så blev det en stor framgång. Därefter har företaget arbetat framgångsrikt med att involvera höga chefspersoner i företagets hälsoprogram.

3. Att bevisa ROI är svårt – men det kan göras.

Att kunna visa på return of investment, ROI, det vill säga att investeringen ger avkastning, är en evig strid för de som utformar hälsoprogram. Rod Reasen som är vd på Springbuk (ett mjukvaruföretag som utvecklar ett program för att analysera hälsodata) säger till CIO att man kan titta på anställningstid, produktivitet, personalomsättning, engagemang och frånvaro. Utmaningen är dock att de flesta på personalavdelningen inte har någon examen i datavetenskap och därför bör administratörerna överväga att använda enkla programverktyg för att kunna omvandla sina data till insikter.

4. Uppmuntra hälsosamma sömnvanor.Sömnbrist kan leda till både fysiska och psykiska hälsoproblem, förutom att det försämrar arbetsprestationen. Att uppmuntra hälsosamma sömnvanor kan hjälpa de anställda att förbättra sina prestationer, få ner frånvaro och kostnader kopplade till hälso- och sjukvård. Experterna på konferensen tipsade personalcheferna om att råda personalen att undvika en del sysslor innan läggdags: Tv-tittande, internetsurfande, alkohol och träning. Inte heller bör man, precis innan det är dags att sova, ägna sig åt något som kräver koncentration.

Läs också: Så blir du en attraktiv arbetsgivare för unga

5. Sätt en timer på 25 minuter – och upprepa.

Den sista sessionen på konferensen hade titeln ”Förenkla produktiviteten i en uppkopplad värld”, där det kom en del tips om hur man får ut det mesta av varje dag. Till exempel: Innan arbetsdagens slut, skriv ner 3-5 saker du behöver göra nästa dag, och rangordna dem. Starta sedan följande dag med den högst rankade uppgifter – ge den 25 minuters uppmärksamhet, utan att distraheras av mejl eller annat. Sätt en timer för att ha koll. Ta en kort paus, och ta sedan itu med den näst viktigaste uppgiften i 25 minuter.

Om det är möjligt – lägg möten på eftermiddagen, så att du kan avklara de viktigaste bitarna först.

Någon kanske frågar sig varför ett pass om produktivitet avslutade en hälsokonferens – men det handlar om att allt detta kokar ner till en idé om att "komma med sitt bästa jag till jobbet".