Emil Dahlin, cio, Svevia:

– Vi var förskonade från Wannacry. Alla servrar började säkerhetspatchas timmar efter att vi fick information om det första utbrottet. Klienter som inte hade tillräckligt skydd sattes i karantän och uppdaterades vid första påloggning i domänen.

Vad har ni för beredskap för att hantera nya it-hot som ransomware?

Emlin Dahlin
Foto: Peter HolmgrenEmlin Dahlin, cio, Svevia.

– Vi har haft två fall av ransomware totalt. De kom med några timmars mellanrum och drabbade som tur var inget affärskritiskt. Efter de incidenterna har vi jobbat med medvetandehöjande åtgärder hos våra användare gällande risk, kunskap om trojaner, virus och ransomware. Vi har alltid jobbat med att ha rätt behörigheter för användare, mycket hög restriktion mot höga behörigheter och årlig revidering av samtliga. Tekniskt har vi backuper på allt som skapas i våra domäner samt antivirus och andra programvaror för skydd på servrar och klienter.

Läs också: Gäster utelåsta när lyxhotell drabbades av ransomware

Sören Berglund
Sören Berglund, cio, Umeå Universitet

Sören Berglund, cio, Umeå Universitet:

– Wannacry påverkade oss endast marginellt, inte alls i förhållande till den uppmärksamhet som utbrottet fick i media.

Vad har ni för beredskap för att hantera nya it-hot som ransomware?

– Vi försöker vara proaktiva genom information till användare och förebyggande tekniska åtgärder. Vi följer noga Cert-information och agerar vid behov.

Läs också: Sverige halkar efter i AI-världen: "behövs fler galna projekt"

Sebastian Lindström
Foto: Peter HolmgrenSebastian Lindström, cio, Lernia

Sebastian Lindström, cio, Lernia:

– Vi klarade oss från Wannacry. När vi förstod omfattningen samlades it-ledningen och tog fram en kommunikationsplan och en plan för hur servicedesk skulle agera om vi skulle drabbas.

Vad har ni för beredskap för att hantera nya it-hot som ransomware?

– Vi samarbetar kontinuerligt med våra partners för att säkerställa att vi har de senaste patcharna, servicepacken och virusdefinitionerna i vår infrastruktur. Någon specifik process förutom ordinarie CIM rutin har vi inte.

Ann-Marie Ovin
Foto: Magnus LänjeAnn-Marie Ovin, cio, Vinge

Ann-Marie Ovin, CIO, Advokatfirman Vinge:

– Vi påverkades inte av Wannacry. Vi arbetar proaktivt både på server- och klientsidan, både internt och tillsammans med partner. På ett mer generellt plan kan man säga att Wannacry öppnade ögonen på många om hur sårbart vårt samhälle är och hur snabb och stor spridning en attack av det här slaget kan få.