Olle Jonsson saknade en handbok för CIO:er. Så han beslöt sig för att sätta sina egna erfarenheter på pränt. Resultatet blev ”IT-Turnaround”, en bok om it-ledarskap i teori och praktik.

– Jag har jobbat med turnaround-projekt i flera stora bolag och ofta fått höra att jag gör det här snabbare och med högre kvalitet än andra. Det gav mig idén att skriva, säger han.

– Det handlar också om att summera vad jag har åstadkommit, nu när jag är mitt i livet.

IT-Turnaround

Sedan 2014 är Olle Jonsson Group CIO på finska fastighets­förvaltnings­koncernen Caverion. Innan dess har han jobbat i it-ledarroller i flera bolag, Mölnlycke Health­care där han införde SAP och genomförde en outsourcing, SKF där han också drev en outsourcing, Pulsen där han var vd och Fujitsu där han var ansvarig för managed services. Olika uppdrag, med olika lärdomar, fastslår han.

– Det har hela tiden handlat om omställning och att driva förändring, men idag är det ett helt annat tempo och en mycket tydligare koppling till balansräkningen.

Vad är ditt budskap med boken?

– Jag vill att den ska fungera som en verktygslåda. I mina ögon måste en modern CIO vara lite som en brandman, som springer mellan balans- och resultaträkningen för att få ordning på insatserna. Det är en väldigt volatil vardag. Det behövs en verktygslåda så att man kan jobba mer preventivt och operera snabbare. De insikterna, hur man åstadkommer det, vill jag dela med mig av.

Hur gör man det?

– Genom att ha fokus på affärens behov och veta hur allt man gör inom it förhåller sig till balans- och resultaträkningen, skapar intäkter eller effektiviserar. Här måste du ha lika stor inblick som CFO för att bygga förtroende.

Det är inte Olle Jonsson själv som skrivit boken, utan för ändamålet har han anlitat kommunikatören Frank Wahlberg.

– Frank skrev och jag berättade, vi pratade mycket och det växte fram mellan oss. Han försökte beskriva mig utifrån, det var ett medvetet val. Perceptionen av Olle är ju viktigare än vad Olle själv tycker!

Utöver de yrkesmässiga frågorna får vi veta mer personliga, udda saker, som att Olle Jonsson sedan barnsben är envis som ”tjockisen” hemma i Värmland och en extrem tävlingsmänniska.

Det är en hel del om dig själv och dina drivkrafter. Varför det?

– Det ger en nyans till, lite filosofisk. Många ledarskapsböcker är instrumentella och rätt lika. Genom att ta med mer av mig blev det mer personligt.

Fakta

1. Var ärlig. Vad är du bäst på? Och vad är du mindre bra på? Du kan inte kunna allt, men du måste omge dig med duktigt folk som kom­pletterar dig.

2. Var synlig. Tala om vad du gör och vad it gör för alla som behöver veta.

3. Var snabb – i handling och i tanke.

4. Bonda med din CFO. Till­sammans kan ni bygga förtroende.

5. Se möjligheterna. Det du måste förstå är hur man applicerar teknik på affär. Det kommer mycket nytt, från drönare till AI – hur kan man använda det för att tjäna pengar eller effektivisera? Det måste du ta reda på.