På bara fem år har Collector Banks it-avdelnling vuxit från 10 till 140 personer. Banken satsar hårt på att ligga framkant när det gäller teknik och metodik, vilket är en fördel vid rekryteringen.

– Vi har den senaste tekniken och bygger väldigt mycket nytt. Eftersom vi jobbar agilt kan vi i princip releasa saker dagligen. Det är många som gillar det, säger Collectors cio Camilla Dorvall.

– Duktiga människor är nyfikna, de vill jobba med nya saker och det får de göra hos oss, fortsätter hon.

För rekryteringen används alla möjliga kanaler. Från ”headhunting” via rekryteringsföretag och annonsering till att de anställda får fråga runt bland kontakter i sina nätverk.

En gång per kvartal anordnas Collector Developer Open, ett hackaton där cirka 130 personer, utvecklare och andra, bjuds in för att ta fram lösningar för Collector. Det är en viktig del i marknadsföringen mot potentiella medarbetare, berättar Camilla Dorvall.

– Här har vi en möjlighet att prata konkret om vad vi gör och visa hur vi bygger. De här eventen är jättepopulära och efteråt kommer det ofta in ansökningar från folk som tycker att det var en häftig upplevelse. Där har vi rekryterat en hel del.

Läs också: Efter Wannacry: "Microsoft är inte skyldiga användarna någonting"
Camilla Dorvall själv sitter ofta med vid intervjuerna. Det har gett henne en bra inblick i vad som lockar medarbetare.

– När vi träffar en kandidat berättar vi först om bolaget. Ganska snabbt kommer vi då in på vilka tekniker och vilken metodik vi använder. Då brukar folk genast bli intresserade. Om vi har ett andra möte får den arbetssökande nästan alltid träffa några av de utvecklare och teammedlemmar som han eller hon skulle jobba med. Då kan de prata fritt om hur det är att jobba på Collector och nörda ner sig lite. Det brukar också vara väldigt populärt!

Ledarskapet är viktigt när man vill locka till sig it-talanger. Camilla Dorvall satsar på en coachande ledarstil.

– Det innebär att vi drar upp riktlinjerna och målar upp visionen, sedan får medarbetarna själva bestämma hur de ska ta sig dit och vilken teknik de ska använda sig av.

– Människor måste känna att de blir sedda och lyssnade på, att de kan komma med idéer och vara med och påverka.

Frihet och delaktighet tycks överlag vara viktiga kärnvärden på Collector. Det gäller även arbetsverktyg och yttre miljö.

– Vår personal får välja skrivbord, skrivbordsstol och vilka arbetsverktyg de vill använda. Vi har ett lekrum för dem som tycker det är kul att ta en paus och sitta och spela spel. Många av våra medarbetare är på kontoret på helger och kväller och tycker att det är trevligt, säger Camilla Dorvall.

Collector sitter i Nordstan i Göteborg. Kontoret är nominerat till Sveriges snyggaste.

Läs också: Företaget bakom Wordpress säljer sitt kontor – alla jobbade på distans

För att se hur Collector står sig i konkurrensen om it-kompetensen brukar Camilla Dorvall snegla mot konsultbranschen.

– Vi har inte lika höga löner, inga bonusar eller flashiga resor. Men vi har större frihet. De kan aldrig erbjuda sina anställda att få bestämma vad de ska jobba med och vilken teknik de ska använda. Men det kan vi och det är en del av vår konkurrenskraft, tror jag.

Medarbetarma får i hög grad välja vilken teknik de vill arbeta med – tekniska tjänster, utvecklingsverktyg och stödverktyg. Om den inte använts tidigare får Collectors fyra it-arkitekter avgöra om den kan integreras.

– Oftast är det möjligt. Förr var det svårare men idag då mycket byggs mycket med moduler är det mest en fråga om inställning, säger Camilla Dorvall.

Eftersom Collector vuxit så kraftigt på it-sidan har man haft stort behov av erfarna systemutvecklare, framför allt inom dotnet. Nu befinner man sig i en fas där man kan fylla på med mer juniora talanger.

– För oss är det ganska lätt att rekrytera yngre medarbetare. De passar in i det agila arbetssättet och de gillar att jobba med olika saker och med ny teknik.

Fakta

1. Var ärlig om företaget och arbetsuppgifterna. Du tjänar inget på att någon kommer in och upptäcker att saker och ting inte är som utlovat.

2. Se till att personen snabbt får träffa andra som jobbar på företaget och ställa frågor.

3. Visa engagemang och återkoppla. Säger du att du ska återkomma om två dagar så gör det, annars tappar du förtroendet.

4. Anpassa arbetsverktyg och utrustning till individen.

5. Ha trevliga lokaler där det finns plats att ta pauser.