Du känner säkert till ”The Iron Triangle” vad gäller it-projekt. Den går ut på att triangeln har tre hörn: låg kostnad, att klara deadline och att få till rik funktionalitet. Och ja, det är omöjligt, eller i alla fall väldigt svårt, att lyckas med alla tre i ett it-projekt.

Den här järntriangeln kan förstås användas i en massa andra sammanhang än för just it-projekt. Låt oss fundera lite på hur CIO-rollen kommer att se ut om fem år. Vilka tre hörn i en järntriangel blir viktigast för en cio då?

Här är mina tre förslag:

1. Teknikkunskaper

Ursäkta om jag plågar dig med min gamla käpphäst, att även ledande personer som cio:er behöver ha båda breda och djupa teknikkunskaper.

Läs också: 9 lögner som CIO:er berättar för sig själva

Du kanske invänder att en accelererande teknikutveckling gör att det blir mindre rimligt att ha sådan kunskap för en cio? Tvärtom, skulle jag säga, den gör att det blir än mer nödvändigt. Vi kan väl i alla fall enas om att det finns en lägsta acceptabel nivå av teknikkunskap för en cio?

2. Ledande position på företaget

Även den här punkten är återkommande. Vissa år pratas det om att cio:er tar plats i ledningsgrupper. Andra år heter det att cio-rollen minskar i betydelse på företagen. Hur ska man ha det med det här?

Jag tycker att det är ganska självklart att ju mer ledande ställning en cio har på ett företag, desto bättre skickad är personen både att tillgodose företagets behov av it och att leda företaget åt rätt håll vad gäller teknikanvändning.

Hur ska det gå till? Det vet du bättre än jag, men jag antar att allmän känsla för ”business” och kunskap om det egna företagets marknad, utbud, kunder och personal bidrar på ett positivt sätt. Enkelt, eller hur?

3. Extern profil

Det här är nog en ganska ny aspekt för många cio:er. Men jag tror definitivt att det blir allt viktigare att synas externt. Det gäller i sociala media, på konferenser (allmänna och branschspecifika) och på institutioner för utbildning. Och säkert på ännu fler ställen.

Läs också: Gör inte så här när du byter affärssystem – 5 avskräckande exempel

Det handlar inte bara om att marknadsföra det egna företaget, samt dess produkter och tjänster, utan kanske framför allt om att underlätta rekrytering av it-personal. Få saker kan ge en positiv bild av ett företag som att se att det finns en chef med rent mjöl i påsen.

Som cio måste du inse att du är den som är bäst skickad att vara ett ansikte utåt för företagets it-verksamhet. Det finns ingen motsättning i att fler bör bidra i den ansträngningen, men en cio bör visa vägen för de andra.