Efter öppna nomineringar under våren är juryn nu framme vid en kortlista på fem finalister som har chans att gå hela vägen fram.

Här är projekten som kan bli Årets digitala projekt 2017:

Mats Snäll
Mats Snäll, cdo, Lantmäteriet.

Lantmäteriet: Blockkedja för fastighetsregister

I Lantmäteriets myndighetsuppdrag ingår att registrera och säkra ägandet av alla Sveriges fastigheter. Som en del i sin digitaliseringsresa har Lantmäteriet tagit initiativet att utforska blockkedjans potential att förvalta en säker och trygg fastighetsinformation.

Lantmäteriet har tagit fram en teknisk lösning som nu är redo för nästa etapp – att integrera och implementera den på riktigt.

– Det kommer att leda till otroliga värden för vår del av samhällssystemet, med ett fastighetsregister som fungerar på bästa möjliga sätt i Sverige, säger Mats Snäll, cdo på Lantmäteriet.

Fem aktörer är involverade utöver Lantmäteriet: Kairos Future, Chromaway, SBAB, Landshypotek och Telia Company.

Läs merDärför bygger Lantmäteriet en egen blockkedja för fastighetsaffärer

Lantmäteriet tog hem priset för Årets digitala projekt 2016, med sitt projekt Sverige i Minecraft.

LoRa
Foto: LoRa

LTH, Lunds kommun, Sensefarm, RISE: LoRa – öppet IoT-nätverk

På initiativ av Lunds tekniska högskola och Lunds kommun har ett flertal aktörer tillsammans tagit fram LoRa, ett öppet kommunikationsnät för IoT, för att främja öppen innovation. Nätet kan användas av företag och entreprenörer, kommunala verksamheter och privatpersoner för att samla in sensordata. Ett exempel är en vinodlare utanför Lund som samlar in data om luftfuktighet och temperatur.

– Det stora värdet ligger i ett nät som är öppet och fritt, vilket gör det möjligt och enkelt för företag, organisationer och det offentliga att komma igång och testa IoT-lösningar för att skapa nya tjänster och effektiviseringar utan stora investeringar i det tidiga skedet där det oftast föreligger större risker och osäkerheter, säger Anders Trana, projektledare på RISE.

Övriga aktörer är forskningsinstitutet RISE (Research Institutes fo Sweden), nät- och sensorföretaget Sensefarm, samt IoT-startuppen Sensative.

Aida (Amelia)
SEB:s digitala assistent Aida, tidigare känd som Amelia.

SEB: Aida – digital medarbetare

SEB började utforska potentialen i en digital medarbetare i slutet av 2015. Idag kan hon hjälpa anställda med enklare it-supportärenden som återställning av lösenord. Under 2016 började den digitala medarbetaren att även ta sig an kundärenden.

Kunderna agerar med Aida, som tidigare hette Amelia, i form av en chatt på webben.

– Vi var de facto först med att göra det här både internt och externt, och framför allt var vi först ut att göra det på svenska språket, säger Pablo Astudillo Torres, IT transformation lead på SEB.

Läs merStorbanken SEB utforskar AI – anställer ”digital medarbetare”

Stena Line-fartyg
Foto: Stena

Stena Line: AI-initiativ

Amer Mohammed är innovationsansvarig på Stena Line, och i hans uppdragsbeskrivning har han som mål att företaget ska vara helt assisterat av artificiell intelligens år 2021. Sedan våren 2017 har han och hans avdelning dellevererat tre stadiga AI-funktioner:

• Neuralnätet Namolane som korrigerar felstavade namn på biljetter
• Chattbotten Stina
E-Crawler, som jämför priser på varor ombord med vad varor kostar på land, och korrigerar priserna i realtid.

– Idag kan du dra Visa-kortet och få tillgång till AI-tjänster som IBM och Microsoft utvecklat i 18 år. Watson kostar 99 dollar i månaden och kan kombineras med andra tjänster som du köper, hyr eller utvecklar själv. Att få en traditionell organisation att lita på det – det är den stora utmaningen, säger Amer Mohammed.

Läs merStena Line storsatsar på AI: ”en fråga om överlevnad”

Ahlens.se

Åhléns: Åhléns e-handel

Det här projektets leverabel kan nog inte bli enklare att begripa – en e-handelsplattform som kompletterar Åhléns fysiska butiker. Men Åhléns var långt ifrån först på bollen med e-handel, vilket skapade utmaningar för dem när projektet väl satte igång.

– När man heter Åhléns och startar e-handel, då kan man inte börja med en allt för basic lösning. Ett källarföretag kan kicka igång väldigt enkelt och utveckla allt eftersom, men heter man Åhléns måste man ha en bra lösning från början. Det har varit den stora utmaningen, att uppnå det på bara 12 månader, säger Svante Lindgren, logistikansvarig på Åhléns.

Projektet krävde omfattande integration av många specialanplassade system, som Oracle ERP, Manhattan WMS, Adobe Campaign CRM och Inriver PIM, och med de fysiska butikerna, då kunden kan köpa online och hämta ut i butik. Målet är att 20 procent av försäljningen ska ske online år 2020.

Läs mer: Så blir Åhléns nysatsning på e-handel


Den 18 december utser vi Årets digitala projekt 2017 på CIO Awards-galan på Berns salonger i Stockholm. Då utser vi också Årets CIO och Årets hållbara projekt.

CIO Awards arrangeras av IDG:s CIO Sweden i samarbete med Accenture. Vinnarna utses av en oberoende jury. Läs mer om CIO Awards här.