I den digitala tidsåldern gäller det att inte hamna på efterkälken. Därför rör sig många företag så fort att de missar tydliga tecken på disruption tills det är för sent. Men det går att undvika den fällan – dra nytta av trender så fort de kommer och förutse branschens framtid.

Det menar futuristen Daniel Burrus i sin nya bok, ”The Anticipatory Organization”, och det rapporterar amerikanska CIO.com. Förändringen, skriver Burrus, är linjär, exponentiell och förutsägbar: 93 procent av tusen företag han tillfrågat medgav att deras största problem hade varit förutsägbara, men att de inte hade ögonen öppna.

Om detaljhandeln hade haft ögonen på ehandelstrenden och på Amazon när det var en liten startup, hade kanske inte hundratals butiker fått slå igen varje år. Om hyrvideojätten Blockbuster hållit sig framme inom strömmande video hade kanske inte Netflix konkurrerat ut den.

– Alla disruptioner har gått att se i förväg. Varför tänkte inte en taxichaufför på Uber? Varför tänkte inte hotellkedjorna på Airbnb? De är för upptagna. Du kan vara så upptagen att du går i konkurs, säger han.

The Anticipatory Organisation
Daniel Burrus ”The Anticipatory Organisation: Turn Disruption and Change into Opportunity and Advantage” släpps den tionde oktober.

Att förutse framtiden är förstås inte det lättaste. Många CIO:er jonglerar redan idag uppgifter där de måste driva förändring, hålla hjulen snurrande och samtidigt tänka strategiskt, och har fullt upp med att reagera på allt som redan händer. Och om du som CIO ser förändringen komma måste du övertyga ledningen om ni ska kunna förekomma den.

På konferensen CIO 100 i Colorado Springs gav Burrus några tips till CIO-kåren.

För att slippa disruption måste CIO:n ha koll på ”hårda och mjuka trender”. En hård trend är en framtidsmodell som bygger på mätbara och förutsägbara saker, något vi kan veta med säkerhet. En mjuk trend bygger på statistik som ser ut som att den är mätbar och förutsägbar – en möjlig framtid. Generationsskifte på arbetsmarknaden är en hård trend – en mjuk trend kan vara att det kommer att bli svårare att få tag i rätt kompetenser.

Burrus tog Elon Musks olika affärsidéer som exempel: Musk tar fasta på den hårda trenden att branscher kommer att bli hårdare reglerade, och ger sig in med energieffektiva lösningar.

– I varenda bransch han gett sig in i drar han nytta av myndighetsregleringar. Varför gör inte du det? Om du lägger lite tid på att tittar på regleringar så kan du se otroliga affärstillfällen, sade Burrus.

Sådana regleringar var alltså hårda trender. Mjuka trender kan vara att detaljhandel kommer att öka nästa år, eller att det blir svårare och svårare att få tag i personal. Burrus talar om att ”tillämpa” mjuka trender på hårda och på så sätt få till stånd förändring.

Fler tips från Burrus:

”Nej” kan kosta mer än ”ja”. När du äskar pengar av ledningen till olika satsningar ska du inte bara presentera ditt vanliga business case – försök också lägga fram ett case för vad det kostar företaget att inte gå på din linje.

Vänd på steken. Burrus tar Fedex som exempel på ett företag som skulle kunna göra detta: vända upp och ner på branschen genom att sluta ta betalt för frakten och leva på sina kunddata istället. Med gratis frakt skulle nämligen kundbasen öka markant, resonerar han.

Att vara agil räcker inte. Du måste vara agil för att kunna styra om när spelplanen ändras – men du måste vara förutseende nog att se det innan det är för sent.