Företagen skriker efter it-proffs, och eftertraktad personal kan välja och vraka mellan jobberbjudandena. Vi frågar tre svenska cio:er vilka kompetenser de behöver rekrytera, och vad de se ser för utmaningar.

Razvan Nutu, cio, Svenska kyrkan:

– Behovet är brett, vi behöver anställa allt från verksamhetsutvecklare och en ansvarig för leverantörsstyrning och avtal till en marknads- och säljchef med it-kompetens.

Vad ser ni för utmaningar kring rekrytering?

Razvan Nutu
Razvan Nutu, cio på Svenska kyrkan.

– En utmaning vi brottas med i Svenska Kyrkan är organisationens dragningskraft när det gäller it, men faktum är att vi har en mycket komplex leverans med flera stora och intressanta projekt.

– En annan utmaning att tänka på i rekryteringsprocessen är eventuella glapp mellan det häftiga i annonseringen och verkligheten bakom annonsen i det dagliga jobbet. Om man ska kunna behålla duktiga medarbetare gäller det ju att hålla vad man lovar!

Läs också: Lyxbilar och provrörsbefruktning – alla vapen tillåtna i jakten på it-proffs


Margaretha Bremar
Margaretha Bremar, cio på Ving.

Margaretha Bremar, cio, Ving:

– Medarbetare utanför it kan mer om it, vilket ökar kraven krav på it-organisationen. Parallellt ökar kravet på skalbarhet och snabbhet och ständiga leveranser. Ett kompetens­behov som ökar är de roller som krävs för att jobba med ständig leverans, continuous delivery, så att utvecklings­organisa­tionen kan produktions­sätta snabbare, oftare och med högre kvalitet.

– Infrastruktur och development går ihop, i devops, därmed måste fler ha kunskap om våra it-miljöer.

– Dessutom ökar behovet av kompetens för teknisk analys och test, liksom kravanalys, vilket vi i och för sig oftast rekryterar internt från vår egen business.

Vad ser ni för utmaningar kring rekrytering?

– Att hitta de rätta kompetenserna tillräckligt snabbt är den största utmaningen!

Läs ocksåSå lockar Pensionsmyndigheten it-kompetens: ”gäller att synas och höras”


Martin Edling
Martin Edling, cio på Tengbom.

Martin Edling, cio, Tengbom

– Personer som förstår tekniken men samtidigt förmår vara länken till verksamheten, som förstår behoven och klarar av att omvandla önskemål och idéer till it-lösningar, inklusive beställa och kravställa. Systemägare är en roll vi söker nu.

Vad ser ni för utmaningar kring rekrytering?

– Jag upplever det relativt smärtfritt att matcha kompetensen. Men att hitta rätt personkemi och ”social skills” så att teamet och dialogen med verksamheten fungerar optimalt, det är utmananade.

Vilka kanaler brukar ni använda?

– Vi använder främst rekryterare. På sista tiden har vi inte gått ut med annons, utan rekryteraren har matchat rätt kompetens genom att leta på Linkedin eller i sina egna register och nätverk. Att hitta en riktigt bra rekryterare som förstår hur företaget fungerar och vilken personkemi som krävs för att fungera i organisationen kan inte underskattas.

Läs också: Mindre teknikfokus när utvecklare rekryteras – intervjuerna har förändrats



Johanna Kjellber
Johanna Kjellberg, cio på Atea.

Johanna Kjellberg, cio, Atea:

– Just nu behöver vi duktiga systemförvaltare som är genuint intresserade av de förvaltningsobjekt som de ska ansvara för. Personer som kan it, är kommunikativa och pedagogiska men samtidigt mycket intresserade av affärsutveckling med hjälp av it.

– Kompetens på en it-avdelning är i min värld tredelad: det behövs affärs-, human och teknikkompetens. Jag tycker att vikten av de två första har ökat för varje år. Samtidigt går teknikutvecklingen snabbt och vi måste ha in personer som gillar att lära sej nytt.

Vad ser ni för utmaningar kring rekrytering?

– Utmaningen nu är inte att hitta personer som vill arbeta på vår it-avdelning utan att hitta rätt personer. Det räcker inte med att vara superbra på tekniken – alla på en it-avdelning måste även vara pedagogiska, framåtlutade och genuint intresserade av både kund- och användarperspektivet.

– En annan utmaning är mångfaldsfrågan. Många kvinnor söker sig fortfarande framför allt till omvårdande yrken i Sverige, vi som arbetar med it måste bli bättre på att tala om hur kul det är och vad mycket som kan göras för att underlätta och göra livet bättre för människor med it. Inom just vården finns det mycket spännande, bara som ett exempel – här behövs it i kombination med kreativitet och empati för att det ska bli riktigt bra.