Det var inte länge sedan IBM:s hundratusentals anställda jobbade på klassiska pc med IBM:s egna samarbets- och produktivitetsprogram. ”Eat your own dogfood” – men tiderna förändras.

Dagens IBM:are käkar både egen hundmat och popuära produkter från andra leveran­törer, allt från Box till Slack till Iphone och Ipad. Det har de Fletcher Previn att tacka för, som rullade ut Macar till de anställda för några år sedan när han jobbade med ”workplace” på IBM. Nu, som cio, driver han på marschen mot en mer demokratisk digital arbetsplats.

Fletcher Previn berättar att IBM:s filosofi bygger på ”erfarenheter av att rulla ut Macar, sånt som vi alla kan se, och sånt vi sett på företag som Apple”.

– Vi lägger ribban lika högt för interna it-verktyg som du skulle göra som konsument, säger han.

Läs också: IBM: En Windows-pc är tre gånger dyrare i drift än en Mac

Konsumentifieringen är drivkraften bakom ”skugg-it”, där medarbetarna väljer bort företagets prylar till förmån för sina egna, och loggar in på molnlösningar utan it:s goda minne. De flesta cio:er har accepterat det idag, och låter de anställda jobba hur de vill med flexibla policyer. Det finns inga fördelar med att tvinga anställda använda prylar de inte vill ha, särskilt inte självgående millenials.

Det här vet Previn bättre än de flesta. Innan han blev cio var han chef för ”workplace as a service”, och då drog han igång satsningen ”Mac@IBM”, som rullade ut över 100 000 populära Macdatorer på företaget. Och IBM:s programmerare kan välja från ett smörgåsbord av moderna tjänster som Github, Slack, Jira, Puppet och en uppsjö verktyg för mikrotjänster och containrar.

– Jag har inget recept på kreativitet, säger Previn. Men jag har ett recept på hur man inte blir kreativ, och det handlar om att sinka, stänga av saker och bestämma hur jobbet ska göras.

Previn har har utsett en chef för design och användarupplevelse som leder en grupp som undersöker, tweakar och godkänner webb- och mobilappar som ska användas internt. Och ingenjörerna jobbar i små, självstyrande team för att bygga mjukvara med agil metodik.

– Det måste se ut som nåt du är van vid som konsument, säger Previn.

Själv är han ingen millennial med sina 43 år, men han vet att han måste tänka som en sådan för att få de resultat – och den personal – IBM behöver. Att stöjda ”millenial-tänket” betyder att ge folk rätt hårdvara och tjänster, inklusive Mac, Ipad och Iphone, och hantera dem så att användarna får bli så självbetjänande som möjligt.

– Vi ser att det ger mycket resultat vad gäller att locka till oss de bästa, vad gäller anställdas engagemang, personalomsättningen, prestationer och så vidare.

Läs ocksåSlack-grundaren i stor intervju: ”Microsoft oroar mig”

Previns satsningar är en del av ett massivt förändringsarbete som vd:n Ginni Rometty har jobbat på sedan hon tog över 2012. I en ny värld av molntjänster utmanas det anrika IBM från alla håll. Omsättningen har minskat hela 22 kvartal i rad. Men på sista tiden har de lyckats vinna några prestigekunder i molnet, inte minst ett stort kontrakt med American Airlines.

IBM har också ett möjligt äss i ärmen i form av ai-satsningen Watson. En stod del av Previns uppdrag handlar om att integrera Watsons ai överallt i IBM:s digitala arbetsflöden. Till exempel tänker han sig att medarbetare ska ta hjälp av Watson i allt från föräkringsval till it-support. I verksamheten ska Watson möjliggöra smartare upphandlingar, leveranskedja och ekonomi för en global koncern.

– I förlängningen kommer hela portföljen att påverkas av kognitiv it, säger han.

Bimodala arbetssätt för it är ingenting för Previn. Separata innovationslabb tror han inte heller på.

– Innovation bör komma från alla anställda, oavsett om de utvecklar mobilappar eller administrerar löner. Om du skapar en formell innovationsgrupp skickar det signaler om att det bara är vissa som förväntas vara innovativa i jobbet.

– Vi uppmuntrar istället till innovation i samtliga team, och förhoppningsvis kommer den innovationen i sin tur att bidra till att frigöra mer tid från rutinuppgifter. Jag tror det är så vi kan höja ribban över tid.

IDG News