(CIO Sweden/Barcelona) It-budgetarna världen över har ökat konstant sedan 2015 – det är den längsta oavbrutna ökningen sedan början av 2000-talet, enligt Gartner-analytikern Andy Rowsell-Jones.

Och nästa år väntas it-budgetarna växa mer än något av de tidigare tre åren: tre procent på global nivå.

– Vi blir betrodda med allt mer pengar för att man väntar sig att det ska betala sig i affärer, säger han.

Så då är frågan om det verkligen är där du är, eller om det är dags att återigen ändra på cio-rollen, där resan har gått från att ansvara för infrastrukturen mot det Gartnermyntade begreppet bimodal, där du ska gå i två hastigheter samtidigt för att både se till att ha en stabil plattform och sikta framåt.

Nu är det dags att du ställer dig frågan om du verkligen är rätt person att hjälpa din verksamhet att göra en digital förflyttning, konstaterar Andy Rowsell-Jones. En bra fråga att ställa sig är vad din efterträdare borde göra.

– Sedan kan du sparka dig själv som exekutiv it-leveranschef och återanställa dig som exekutiv it-affärschef.

Läs också: Förväntningarna är på topp – men Gartner varnar för en resa ner i förtvivlan

Det här är såklart ingen överraskning för dig som cio. 95 procent har redan insett att digitaliseringen påverkar deras roll. Turligt nog för som Andy Rowsell-Jones förklarar så dör en groda som ligger i kallt vatten som sakta börjar koka, medan en groda som slängs ner i kokande vatten hoppar ur och klarar sig.

– Vi vill inte att någon ska sluta som grodsoppa utan att ha märkt vad som händer, säger han.

I den årliga rapporten ”CIO Agenda” som Gartner tar fram delar de in företag i tre kategorier. Ett toppskikt som väger in digitalisering i sin affärsmodell, de typiska företagen som har med digitaliseringen när de tänker på sin strategi och eftersläntrarna som har problem med att bygga och tänka digitalt.

Men nu är det upp till bevis. De som inte hänger med måste börja ta itu med den digitala förflyttningen och cio:n måste ta ledningen.

– Digitalt är här på allvar och det är mainstream. Cio:er lämnar experimentstadiet och skalar upp sina initiativ till digitala affärer, säger Andy Rowsell-Jones.

Och för att få en bild av hur det ska gå till så gäller det att titta på de företag som ligger i täten, för det är de som ger oss en glimt av framtiden och berättar vart vi är på väg. Där kan man också få en tydlig vink om att cio-rollen måste omdefinieras för att gå vidare: 85 procent av cio:erna på de företagen har gjort det.

Samtidigt gäller det att komma ihåg att det som tätgruppen gör i dag inte är något facit.

– De som ligger först är bara i början av digitaliseringsresan. Det som man ska hålla i minnet är att målet inte är digitaliseringen i sig utan det värdeskapande som den kan föra med sig, säger Andy Rowsell-Jones.

Läs också: Här är Gartners 10 hetaste it-trender 2018

Men det finns hinder på vägen, och det rör sig inte i första hand om brist på resurser eller bristande intresse från ledningen. Istället är det företagskulturen som stoppar digitala experiment från att verkligen börja användas. 46 procent pekar på kulturen som det största hindret – dubbelt så många som uppger bristande resurser.

”Det är inte så vi brukar göra” eller ”det kommer inte att accepteras av kunderna” sätter alltså effektivt krokben för många cio:ers digitaliseringsarbete.

Att komma tillrätta med det faller sig heller inte naturligt för de flesta, konstaterar Andy Rowsell-Jones.

– När jag frågar cio:er vad de hatar och älskar med sitt jobb brukar de svara att de älskar teknik och att lösa komplexa affärsproblem. Det de hatar är politik och människor – och det är just det som det handlar om. Det är det som är företagskultur och det som de nu måste hantera. För att vara en kommersiell it-ledare så måste du bemästra förändring.

Han pekar på att samtidigt som 54 procent av världens cio:er i dag är ansvariga för innovation så är det bara 28 procent av dem som ansvarar för företagsförändring.

– Du skapar om världen men låter någon annan ta tag i det. It-verksamheten har aldrig varit mer redo att förändras än nu.

För ledning och styrelse finns det två områden där du som cio måste visa att du hänger med – digital omvandling och it-säkerhet. Har du inga goda nyheter att berätta för dem på de områdena så har du problem.

När det gäller säkerheten är de flesta plågsamt medvetna om att det snarare blir värre än bättre framöver. Det som överraskar enligt Andy Rowsell-Jones är att en procent av de tillfrågade i Gartners studie tror att säkerhetssituationen kommer att förbättras framöver.

– De måste ha haft ett fruktansvärt år om de tror att det kommer att bli bättre, säger Andy Rowsell-Jones.

– Men skämt åsido så är inget du gör till någon nytta om du inte klarar säkerheten.

För att ge dig som cio kraft skickar Andy Rowsell-Jones med en bön på vägen:

”Ge mig modet att skära bort investeringar där de ska skäras bort, förmågan att göra investeringar där de ska göras och vishet nog att förstå vilket som är vilket”, skaldar han.