Det är kanske att slå in öppna dörrar att gnälla på annonser på webbsajter. Men vissa, riktigt dumma, exempel är bra illustrationer på att företag inte använder enkel datahantering som garanterat finns tillgänglig på ett smart sätt. Eller ens på ett självklart sätt.

Du vet hur det är, om du tittar på en viss typ av produkt på webben så kommer du att plågas med annonser om den typen produkt i flera veckor. Själv tittar jag på en viss produkttyp (elgitarrer) väldigt ofta. Jag lider dock inte så mycket av att det annonseras om sådana i tid och otid för min personliga del, på alla möjliga webbsidor.

Men efter att ha gjort misstaget att söka efter elgitarrer på Amazons brittiska sajt har jag stört mig rejält på de annonser som visas. Annonserna är visserligen relevanta vad gäller gitarrtyp och prisläge, vilket är bra, men varför i hela friden är en majoritet av annonserna för gitarrer som inte levereras till kunder i Sverige?

Läs också: E-handelskunder backar ofta ur köp på mobilen

Det finns garanterat metadata tillgängliga om var de här varorna kan levereras. Det borde i alla fall finnas. Och även om det inte är taggat på något enkelt sätt så borde det finnas sådan information tillgänglig via något api. Den tjänst som vidarebefordrar annonserna till just min webbläsare borde verkligen ha koll på det här.

Varför är det så här?

Jag sätter en hundring på att det helt enkelt beror på att man inte har tänkt på saken.

Och det är mänskligt. Om jag ska rannsaka mig själv när jag ser tillbaka på min tid som systemutvecklare så kan jag komma på åtskilliga tillfällen när jag gjort samma misstag själv. En gång i tiden gjorde jag till exempel alla rapporter till två säljstödssystem och då ägnade jag inte många minuter, om ens någon, åt att fundera på hur folk kunde tänkas komma att använda rapporterna.

Mitt fokus låg på layout och smarta databassökningar. Men det var i början av nittiotalet. Borde inte utvecklingen ha kommit lite längre i dag?

Missa inte eventet alla pratar om: Webbdagarna Stockholm 20-21 mars 2018 »

Den som läst mina krönikor förut, och har hyfsat bra minne, vet att det här med att få ordning på grunderna innan man börjar bygga avancerade it-lösningar är en käpphäst för min del.

Men jag tror inte ens det krävs ett sådant resonemang för att beskriva hur illa det är med missar som de som beskrivs ovan. Det räcker med att konstatera att annonsvisningarna aldrig kommer att leda till några köp för min del.

Det handlar inte bara om bortkastade annonspengar, det är framför allt missade tillfällen med tanke på hur galna impulsköp av elgitarrer jag gjort mig skyldig till under årens lopp. Chansen hade definitivt funnits att jag klickat och köpt, om det gått.

Det finns, som du garanterat vet, fler exempel på dumma annonser. Typiskt för varor eller tjänster man redan köpt. Om jag åkte till Grönköping i förra veckan, varför i hela fridens namn skulle jag vilja göra det igen nästa vecka?

En kollega berättade till exempel att hon en gång kollade vad nya toalettstolar kostade på en sajt. Gissa vad hon fick se för annonser under några månader efter det. Hon tyckte att det var ”skitjobbigt”.

Läs också: Skriande behov av dataanalytiker på marknadsavdelningarna

Ett grundproblem med den här typen av annonser är att man använder historik på överdrivna, ibland direkt tokiga, sätt. Hur någon marknadsförare, säljchef eller liknande kan tro att man i vissa fall vill köpa samma varor igen, direkt efter ett inköp, övergår mitt förstånd.

Är logiken att träffsäkerheten för sådana annonser i alla fall är bättre än för annonser som inte bygger på någon analys alls? I så fall finns risken att varumärkeseffekten ändå blir negativ, eftersom man blir förbannad i egenskap av mottagare.

Nu finns det garanterat folk som är inblandade i sådana här lösningar som hävdar att de är lönsamma. Jämfört med vad, undrar jag?

Den riktigt intressanta frågan i sammanhanget är varför man inte tänker på till synes självklara saker när lösningar byggs. Är det så enkelt som att fel personer är iblandade i vissa, viktiga, faser av projekten? Lämnar man strategiska affärsbeslut till utvecklare som nöjer sig med att de tekniska lösningarna fungerar? Och brister man i att utvärdera resultaten?

Jag vet inte. Det jag vet är att det handlar om bortkastade pengar och missade möjligheter.