Folk som söker jobb hos Accenture och Unilever, Pymetrics huvudsakliga kunder, får lägga patiens online, stapla ringar och annat som ska utröna hur deras hjärnor fungerar – mer än 90 kognitiva, emotionella och sociala aspekter ska testerna mäta.

Frida Polli
Foto: PymetricsFrida Polli, Pymetrics

– Det är inte bara spel, det är vetenskapliga övningar som har tagits fram av den neurovetenskapscommunityn globalt för att studera olika kognitiva och emotionella drag, säger Pymetrics vd Frida Polli.

– Vi låter våra kunders bästa personal gå igenom spelen och på så sätt etablerar vi vilka drag som är viktiga för olika roller på det företaget, säger Frida Polli.

De sökandes resultat mönstermatchas mot framgångsrik personal och vips kan Pymetrics uppskatta i procent hur pass troligt det är att en sökande ska jobba kvar i mer än ett år.

Läs också: Här är it-kompetenserna som är svårast att hitta just nu

Vad är framgångsrik personal? Det är upp till varje kund att definiera, men Pymetrics ser gärna kvantifierbara mätetal, som hur många kvartal en säljare nått målen. De sökande kategoriseras som starka matchningar, mittemellan, eller svaga. Den som inte är en ”stark matchning” mot personalen starkt kommer inte att passa in, och antas komma att sluta.

Danny Nelms
Danny Nelms, Work Institute.

Danny Nelms på hr-konsulterna Work Institute tycker sådana spådomar är problematiska. Som exempel tar han en arbetsplats med 40 olika chefer.

– Alla de cheferna har lite olika ledarskapsstil, eller hur? Kan jag få min AI så specifik att den förstår precis hur en viss person vill bli ledd och matcha ihop det med rätt chef?

Läs också: Stena Line ska bli ”första kognitiva rederiet” – Årets digitala projekt 2017

Hur som helst är det begripligt att det lockar att använda AI-tjänsterna. Enligt Work Institutes egna siffror kostar personalomsättning 536 miljarder dollar årligen (över fyra biljoner kronor) för företagen i USA. Var tredje anställd lämnar inom ett år.

– Det kostar ungefär en tredjedels grundlön att bli av med en anställd, säger Danny Nelms.

Frida Polli säger att deras kunder har sett ökningar på mellan 14 och 60 procent när det gäller hur många nyanställda som jobbar kvar efter ett år.

– Vi har också sett en korrelation med bättre prestanda på mätbara områden som ökad försäljning, säger hon.

IDG News