Produktivetsdödare på jobbet kan vara stora och små. Bristande it-ledning är det som ligger till grund för de största, skriver projekthanteringsexperten Bruce Harpham på vår amerikanska systersajt CIO.com.

Här går han igenom sju produktivitetsdödare som sänker din it-avdelning – och hur du ställer om till att jobba bättre.

1. Du prioriterar inte strategiska projekt

Alla it-avdelningar måste släcka bränder. När en server går ner är det skarpt läge – men sådana paniksituationer hör till undantagen. Istället är det en strid ström av adhoc-ärenden från användarna som tär på produktiviteten. Visst är det viktigt att hålla användarna nöjda, men det är också lätt att fastna i det kortsiktiga

– Det största produktivitetsdödande misstaget som många it-chefer gör är att inte prioritera, säger Alan Zucker, grundare av Project Managment Essentials.

– It-avdelningen är överhopad med viktiga grejer som måste göras: underhålla tillämpningar och infrastruktur, släcka bränder, och svara på förändrade behov från verksamheten. Men istället för att prioritera tar it på sig fler och fler projekt.

Läs också: 7 produktivitetsdödare på it-avdelningen

– Med ständigt fler projekt i luften blir det mindre och mindre som blir klart. Kvaliteten blir lidande. Duktig, motiverad personal blir frustrerad.

Som it-ledare måste du föregå med gott exempel och fokusera på värdefulla projekt. Annars gör företaget inga framsteg mot strategiska mål.

2. Du tänker för operativt fast du blivit chef

Gary Davenport
Gary Davenport, tidigare ordförande i CIO Association of Canada.

Att bli chef är en svår omställning för många it-proffs. Gary Davenport, tidigare orförande i CIO Association of Canada, har sett nybliva it-chefer döda produktiviteten när de inte klarat den omställningen.

– It-chefer som kommer från den tekniska sidan är vana att premieras för detaljerade, tekniska bidrag. Men det som krävs av en ledare är nåt helt annat. Det är inte konstigt att det kan vara svårt att klara omställningen. Har du svårt att släppa tekniska detaljer är det ett varningstecken, säger Davenport.

Han gör jämförelsen med att flytta runt solstolar på Titanic: ”Var inte en stolflyttare.”

Och om du själv som CIO befordrar it-proffs till mer ledande roller, hjälp dem igenom omställningen. Du lär själv ha gjort den en gång i tiden – ge dem goda råd.

3. Du växer inte ditt nätverk

Möten på jobbet är lite som kosthållning: både för få och för många kan sänka it-avdelningen. Som chef har du mycket att säga till om vad gäller ditt eget mötesschema.

– Det är en snabb värld vi lever i, och du är bara ett samtal bort från en ny kund, en ny leverantör, en ny anställd. Jag lägger mycket tid på att prata med folk, går på event, och så vidare. Jag försöker möta 20–30 personer i veckan, säger Denis Zhirovetskiy, vd på Adeptcore.

Läs också: 7 produktivitetsdödare på it-avdelningen

Som it-chef kan du anpassa Zhirovetskys filosofi till din egen situation. Att regelbundet träffa nya jobbsökande och intressenter från olika delar av företaget kommer att löna sig i längden.

4. Du är en ordertagare åt verksamheten

Hur reagerar du när en avdelningschef ber om en ny it-lösning? Hur du hanterar sådana förfrågningar är avgörande.

Gary Davenport säger att det gäller att fokusera på affärsresultat istället för att bara ta order.

– It-chefer måste hela tiden tänka affärsvärde, fokusera på att addera värde, och inte bara ta order. Men då krävs det att du verkligen förstår affärsstrategin, och dessutom kan omsätta den i praktiken.

– Med andra ord, fokusera på affärsresutaten och inte it-detaljerna. De är viktiga, men det är inte dem du ska jobba med längre, och om du fokuserar där kan framgången utebli, säger han.

It-chefer har kämpat länge för att inte bli sedda som just ordertagare. Varför är det ett problem att ta order från verksamheten? Om en avdelningschef tycker att ”vi behöver en app för det och det” och it bara utvecklar den, kan det vara slöseri med resurser eftersom it-ledningen inte tittade på andra alternativ.