Digitalisering är a och o för att driva vinst – det tyckte 64 procent i en studie från Constellation Resarch förra året. Och att öka sin digitala närvaro är en av de största drivarna av it-investeringar de kommande två åren, enligt en färsk studie från Frost & Sullivan.

Digitaliseringen rullar alltså på – och det har den gjort ett tag. Så pass att vår amerikanska systersajt CIO.com ställt samman en lista på sex heta digitaliseringstrender och fyra som redan hunnit svalna av:

Hett: platsbaserade tjänster

Att möta kunderna var de än är och på deras egna villkor kan var enda sättet att hålla sig konkurrenskraftig framöver. Vårdföretaget Dignity Health började sin digitaliseringssatsning 2016, och redan idag kan de erbjuda ”telemedicin” med en app där användarna kan hitta läkare, boka tider och även få videokonsultationer.

Men en stor huvudvärk för patienterna när de väl kör till sjukhuset är att hitta parkeringsplats. Platsbaserade tjänster kan visa vägen till bästa lediga plats och även guida patienterna runt på sjukhuset. En del av Dignity Healths inrättningar har beacons som tar kontakt med patienternas telefoner när de kommer fram till parkeringsplatsen.

– ”Välkommen, vill du att vi ska visa dig dit du ska?” Det förenklar för patienterna och skapar en koppling mellan oss och dem, säger cdo:n och digitaliseringschefen dr Shez Partovi.

Svalt: ”cloud first”-strategier

Att ta nya tag om sin infrastruktur brukar idag innebära att flytta saker och ting till molnet. Det är dock inte nödvändigvis det bästa för alla.

– Det känns som att ”cloud first”-strategin har kommit och gått, säger Bill Mayo, CIO på biomedicinska forskningsinstitutet Broad Institute.

Det som är mest vettigt är att kunna ”sudda ut gränserna mellan cloud och on-premises – att det inte är antingen eller längre”, säger han.

Läs också: Undvik trafikinfarkt i molnflytten – här är fem fällor att se upp för

Länge var det många som kände att de inte kunde flytta till molnet av säkerhetsskäl, eller på grund av risken att bli inlåst hos leverantören. Sen kom molnfanatikerna som predikate att allt skulle upp i molnet, att det bara fanns fördelar.

– Men nu har vi kommit förbi det där att det ena är fantastiskt och det andra är värdelöst, säger Mayo.

– Faktum är att jag är inte ute efter den ena eller andra infrastrukturen. Jag är ute efter någon balans mellan flexibelt, säkert, snabbt och billigt, och ibland leder det mig till en molnlösning och i andra fall till en lösning on-premises.

Hett: ”atomisk prissättning” i molnet

Digitalisering kräver robust, pålitlig och skalbar infrastruktur. Molnleverantörerna driver utvecklingen med vad Shez Partovi kallar ”atomisk prissättning”: att du kan köpa infrastruktur efter behov, ner på sekundnivå.

Under influensasäsongen till exempel är det miljoner som söker information om influensa, och Dignity Healths molnplattform skalar upp automatiskt för att tillgodose behovsökningen.

– Med sådana fördelar har vi blivit djärvare i våra infrastrukturinköp. Det är lättare att investera när investeringen räcker längre, eftersom vi bara betalar för det vi använder, atomiskt.

Molnet ger otroliga skalfördelar, säger Partovi.

– Jag behöver inte köpa in och underhålla en massa legacy medan vi väntar på att skala upp. Att dra ekonomisk nytta av en molninfrastruktur är utan tvivel en stor del av min digitala strategi.

Leverantörer som AWS, Google och Microsoft Azure säljer beräkningskraft, bandbredd och lagring på sekundbasis, berättar han.

– De tävlar om att vem som ska vara mest atomisk, och vi tycker det är fantastiskt. Jag betalar bara för det jag använder.

Svalt: hemmabyggda iot-plattformar

Frost & Sullivan fann i sin studie att iot är en topprioritet i de flesta stora industrisektorer. På en tredjedel av företagen har iot-mognaden har gått från att se och lära till stora eller mellanstora försöksprojekt; en annan tredjedel har börjat bygga in iot i kärnprodukter och -tjänster.

Men hemmabyggda iot-plattformar är på väg ut, i takt med att stora leverantörer och konsulthus drar nytta av nyckelfärdiga plattformar. Det säger Matthew Mead, cto på it-konsulterna SPR.

– Tidigare fanns det inga sådana plattformar, så företag var tvungna att bygga egna. Men med de här IoT-plattformarna som börjar komma nu blir det lättare, snabbare och billigare att komma ut på marknaden, och dessutom med fler funktioner.

Hett: blockkedjan

Ännu har det inte riktigt utkristalliserat sig hur blockkedjan kan användas på företagen. Men intresset är stort.

– En omedelbar fördel som vi har sett med blockkedjan är för våra kontrakt, säger Chris Rothstein, vd på säljplattformsföretaget Groove.

– Smarta kontrakt är en ny teknik som jag tror blir allt mer populär de närmaste åren, precis som iksom flera andra möjligheter med blockkedjan.

– Intresset för blockkedjan ökar exponentiellt nu, säger Matthew Mead på SPR.

– Kryptovalutorna är det som får rubriken, men vi ser mer och mer intresse för smarta kontrakt med blockkedjeteknik hos Fortune 5000-företagen.

Läs ocksåNu ger sig AWS in i kampen om blockkedjan

Svalt: plattor och ”mobile first”

För några år sen hette det att mjukvara skulle byggas ”mobile first”. Allt skulle ändå bli mobilt i framtiden, datorn var på väg att bli dinosaurie. Plattan skulle bli det nya arbetsredskapet – mobil, kraftfull och lätt att använda.

– Men ingen av de trenderna blev verklighet, säger Chris Rothstein på Groove.

– Istället ser vi idag att pendeln har svängt tillbaka, mjukvara utvecklas återigen ”desktop first” och mobilapparna tas fram efteråt.

Hett: identitetshantering i molnet

Ju fler digitala tjänster användarna börjar konsumera, desto viktigare blir det att hantera sin identitet med hjälp av en enda ”persona” online istället för via Facebook- eller Google-konton.

Chez Partovi på Dignity Health tror att identitet som tjänst blir nästa stora grej: ett enda konto för att konsumera allsköns tjänster så att användaren inte hela tiden behöver identifiera sig.

Utmaningen blir att hitta ett sätt att hantera identiteter i global skala, säger han.

– I en värld som digitaliseras är det nästintill nödvändigt att förenkla identitetshanteringen. Annars blir vi krossade under vikten av att behöva hantera så många inloggningar och användarkonton online.

Svalt: multipla samarbetsplattformar

Idag är det inget konstigt om ett och samma företag använder både Slack, Chatter, Yammer, Teams, Office 365 Groups, Trello och Office Planner. Men de dagarna är räknade.

Konkurrensen på samarbetsområdet må driva innovation, men det hela driver också användare och it-avdelningar till vansinne, säger Mike Fitzmaurice, chef för workflow-teknik på Nintex.

– Snart når vi en punkt där företagen måste välja en vinnare och investera i den, annars ger folk upp och går tillbaks till e-post.

Hett: AI och maskininlärning

Intresset bara ökar för AI överlag, och kanske allra mest för delområdet maskininlärning, vilket ibland kallas för ”smal AI”.

– Smal AI är när statistiska angreppssätt låter algoritmer i mjukvara göra vissa uppgifter mer pålitliga och effektiva över tid, stött på erfarenhet, säger Matthew Mead på SPR.

Läs också: Stena Line storsatsar på AI: ”en fråga om överlevnad”

– Idag kan smal AI ge konkurrensfördelar. I framtiden kommer det att vara alldeles nödvändigt för att leva upp till slutanvändarnas förväntningar i en digitaliserad värld.

Överlag kommer AI på bred front, vare sig du hänger med eller inte, säger Mike Fitzmaurice på Nintex.

– Det finns i nyckelfärdiga SaaS-erbjudanden som textanalys, ansiktsingenkänning, nätverksanalys, hotdetektion, och massor av andra specialtjänster som är byggda på och med AI. Det är bara att börja använda. Du kommer att gilla det.

Hett: röstbaserad interaktion

Amazons Alexa har bevisat att röstbaserad interaktion verkligen kan leverera. Apple, Microsoft och Google håller sig långt framme på området.

Vård-cdo:n Shez Parvoti ser stora satsningar just nu på att få in vårdinformation i olika röstaktiverade verktyg. Medicinska innehållsleverantörer kopplar upp sig mot Alexa, så att användaren kan fråga efter exempelvis biverkningar av läkemedel.

– I framtiden kommer vi att använda it mindre med traditionella visuella gränssnitt och prata mer med tekniken, säger Matthew Mead på SPR.

– Rösten är en naturlig kandidat när det gäller modern PaaS-infrastruktur – händelsedriven, serverlös, i molnet.