Det har alltid varit viktigt att få it att hänga ihop med ett företags kärnverksamhet. Och det är inte bara viktigare än någonsin, det är också krångligare än någonsin.

Den kanske främsta anledningen till ökat krångel är att allt fler it-funktioner körs som tjänster, bortom it-avdelningens kontroll. Här tipsar CIO.com om tre saker som är viktiga att tänka på för att syna it och verksamheten.

1. Balansera underhåll och innovation

Enligt en Gartnerundersökning från 2016 ses bara 23 procent av cio:erna som kollegor vad gäller affärsverksamheten. Det beror troligtvis på att en genomsnittlig cio lägger ner väldigt mycket tid på att hålla i gång gamla it-lösningar, vilket gör att de varken har tid eller kraft att tänka på framtida lösningar.

Resultatet av det här är att it blir ett kostnadsställe, i stället för en affärsutvecklande enhet. Ungefär som en väldigt avancerad rörmokare. Samtidigt måste it-personalen faktiskt hålla i gång de existerande it-lösningar som finns. Vad göra?

Läs också: 6 misstag att undvika vid outsourcing

Man kanske ska nöja sig med ”tillräckligt bra” för äldre it-lösningar, för att få kraft över att skapa nya. En annan lösning är att utse en cdo (digitaliseringschef) som tänker mer framåt och låta en cio ansvara för underhållet. Grundinställningen bör hur som helst vara att skapa nya it-lösningar som drivs av verksamhetsbehov.

2. It kanske inte har kontroll över tekniken, men ansvarar ändå för att den fungerar

Enligt analysföretaget IDC ökar verksamhetens it-investeringar dubbelt så snabbt som it-avdelningarnas. Prognosen är att verksamheten kommer att så för lika stora investeringar som it-avdelningarna 2020. It-avdelningarna på många företag får en roll som konsulter och rådgivare.

Det här medför en risk för att verksamhetsfolk köper in it-lösningar som visar sig ha tekniska problem i praktiken. För att undvika det är det viktigt att verksamhetsfolk som sitter på it-budgetar lyssnar på it-personalen.

Det ställer också krav på it-personalen att uttrycka sig pedagogiskt, för att få gehör för sina farhågor. Om it-personalen misslyckas med det blir det ändå de som får ta hand om de tekniska problemen i ett senare skede.

Läs också: Så får du med dig styrelsen – här är de 9 bästa knepen

Ju fler som förstår tekniska konsekvenser av inköpsbeslut, desto bättre.

3. It måste engagera sig i att varje avdelning, och företaget som helhet, blir framgångsrika

Det här kanske låter självklart och om du jobbar med it kanske du redan förstår det.

Men det finns mer att göra än att bara lyssna på sina interna ”kunder”. Ett exempel är att följa med på besök till de externa slutkunderna. En annan sak är att skapa en bättre förståelse för vad it-lösningar verkligen kostar.

Om it-personal verkligen engagerar sig i ett företags affärsverksamhet ökar chansen för dem att göra ett bra jobb. En annan viktig sak är att titta utanför det egna företaget, på hur konkurrenter och företag i andra branscher löser sina it-problem. De här sakerna är enkla att säga, men är ofta svåra att göra. Det krävs hårt jobb och engagemang.