Man ska leva som man lär, sägs det. Det verkar onekligen som om konsultjätten Accenture försöker anamma de visdomsorden.

CIO.com berättar att konsultjätten bygger en lösning baserad på maskininlärning för att förutsäga vilka tjänster som kommer att bli irrelevanta. Det ger en chans att placera om anställda i god tid.

Läs också: Så förbättrar du din innovationsförmåga – och undviker att bli ersatt av en AI

Och det lär behövas. Accentures teknik- och innovationschef Paul Daugherty berättar att man redan har automatiserat 23 000 yrkesroller och att företagets cirka 450 000 anställda kan förvänta sig fler omplaceringar.

– Vi är övertygade om att vi måste vidareutbilda personal. Det finns mycket liten tvekan om det, säger Paul Daugherty.

Accenture har redan en betaversion av en applikation baserad på maskininlärning i gång. Den kan skanna en anställds cv och förutsäga när personens tjänst kommer att bli irrelevant. Applikationen bedömer hur stor risk som finns för att irrelevans, bland annat baserat på vilka erfarenheter en person har.

En förutsägelse kan lyda att en tjänst för en viss person kommer att bli irrelevant om 18 månader, beroende på att AI-lösningar eller annan typ av automation kan utföra jobbet.

Läs också: Här är 5 tecken på att det är dags att lämna skutan för ett nytt jobb

Applikationen fungerar inte enbart som en bödel, utan ger också förslag på hur en person behöver komplettera sin kompetens för att kunna fortsätta bidra.

Låter det här skrämmande? Ja, kanske. Men om man tar fasta på att det också ges förslag om hur personer kan gå vidare så känns det lite bättre. Alternativet är kanske att folk slängs ut när tjänster automatiseras. Om ambitionen är att ta vara på personal, med nya arbetsuppgifter, så finns det i alla fall hopp.

En slutsats av det här är tveklöst att en flexibel inställning är bra för karriären, i än högre grad i framtiden.