Bokhandeln blev ett lätt byte när e-handeln gjorde entré. Böcker är små och enkla att skicka och behöver inte provas som kläder.

Nu när andra delar av detaljhandeln som klädhandeln och matkedjorna börjar flytta ut på nätet tittar många på bokhandelns resa där speciellt mindre butiker lagts ned och hur de som finns kvar utvecklats för att göra den fysiska butiken till en mötesplats – med kaféer, evenemang och myshörnor.

Även Akademibokhandeln har fått stänga olönsamma butiker över tid även om butiksnätet varit relativt stabilt på senare år.

Så har då den traditionella bokhandeln fortfarande en roll i dag? Ja, det är Akademibokhandelns cio Anna-Lena Olsson övertygad om.

– Jag tror på bokhandeln. Att gå in i en butik ger inspiration. Jag tror heller inte att e-böcker och ljudböcker äter upp hela marknaden. Det finns ett behov av att logga ut ibland och läsa en fysisk bok – det känner även jag som är väldigt teknikorienterad.

Hon tror att konsumenterna snarare kommer att vänja sig vid att det fysiska och det digitala möts – och det skapar nya krav och förväntningar på hur bokhandeln ska se ut.

Ännu har hon bara jobbat i fem veckor i sin nya roll – som är ny också på Akademibokhandeln och Bokus. Tidigare har det funnits en it-chef, som precis som hon satt i företagsledningen, men Anna-Lena Olssons arbetsbeskrivning är vidare än så. Hon har mer fokus på affärsutvecklingen i sin roll.

– Man får se det som ett strategiskt statement – att man betonar vikten av att utvecklas digitalt, säger hon.

Och utan att ännu ha några specifika projekt som går att nämna just nu är hon tydlig med att hon ser många möjligheter framåt.

Det kan handla om att få på plats sådant som redan används på många håll – att utveckla kopplingen mellan e-handel och butiker med möjligheter att hämta eller byta beställda böcker i butik eller att låta personalen hjälpa till med att beställa böcker på nätet som inte finns i butik.

Akademibokhandeln
Foto: Johanna Fond

Men det räcker inte att få på plats redan etablerad teknik och arbetssätt.

– Digitalisering kan ju vara allt ifrån logistiska stöd till att använda tekniken till att skapa bättre upplevelser. Och det vill vi göra något av framåt – det är en del av den strategi som jag nu börjar med att staka ut.

På Akademibokhandeln, precis som hos de flesta andra, står kundens behov i centrum och ska vara kärnan i det som görs. Anna-Lena Olssons vision går ett steg längre.

– Det kan låta lite flummigt, men jag tänker att jag vill ge kunderna ”digital happiness” – ett lyckorus. Vi har läsglädje som vår vision och det är det yttersta målet också för it-avdelningen.

Vad kan då erbjudas från it-sidan? Logistiken är en viktig del – att kunna prognostisera lager och vässa på hur snabbt böcker levereras när de handlas på nätet.

Jag vill ge kunderna ”digital happiness” – ett lyckorus.

– En annan viktig sak är att erbjuda en mer personaliserad upplevelse – att använda sig av bättre analysmetoder. Om man tänker lite större så kan man använda sig av alla möjliga källor som är viktiga för vår verksamhet. Vad säljer när det regnar? När åker folk på semester – vad är de ute efter då?

Anna-Lena Olsson lyfter fram flera olika tekniktrender som intressanta både för att göra e-handel och bokhandlar mer spännande och effektiva – IoT, AR, AI...

– Där gäller det att kunna lägga dem ovanpå den it-arkitektur vi har och där behöver vi se till att det fungerar.

Men kanske lika viktigt som olika typer av tekniker är olika typer av partnerskap tror hon.

– Att hitta roliga nya spännande och branschöverskrivande samarbetsområden kan ge väldigt mycket. Det kan vara lätt att avfärda sådana idéer men det tycker jag inte man ska göra. Och där gäller det ju också att arkitekturen gör det enkelt att öppna upp för samarbeten och göra lösningar skalbara.

Själv har hon också med sig perspektiv från andra branscher.

– Jag har inte jobbat inom detaljhandel förut utan i bland annat flygindustrin och pappersindustrin. Och jag tror att man kan inspireras mycket av vad andra branscher gjort och vad de är duktiga på. Industriverksamheter har exempelvis kommit långt när det gäller innovationsprocesser. Då kan vi titta på hur de arbetar och lära av det.

När man talar om bokhandel och om e-handel – ja, då är det svårt att inte undra hur ni ser på Amazons eventuella inträde på den svenska marknaden framöver?

– Det där är nog den vanligaste frågan jag får sen jag började här. Men jag ser inte att hotet från dem är större än från någon annan konkurrent.

Hon ställer frågan vad Amazon har som inte Akademibokhandeln och Bokus har – jo, deras styrka är logistiken. I gengäld har de båda en kunskap om bokmarknaden i Sverige och fysiska butiker som Amazon inte har framhåller hon.

– Då handlar det om att förädla så vi kommer till samma nivå som det de är bra på, det spelar ingen roll om det är Amazon eller någon annan aktör. Vi får aldrig bli ”fat and lazy” – vi måste vara på tå.

Läs också: 

Coops digitalchef: ”Amazon driver marknaden – det är positivt”

Från outsourcing till insourcing när Trygg Hansa storsatsar digitalt


Boka plats på årets CIO Trend – gör dig redo för 2019.