Jag har tidigare beskrivit hur du kommer igång med din AI-satsning, men jag tänkte nu gå närmare in på hur du identifierar och bryter ner den potential som finns för AI i företaget, och vad som ofta är fallgroparna med en dåligt planerad implementering. Kortfattat handlar denna text om hur du väcker entusiasm för AI både på kort och lång sikt, samtidigt som du måste förstå att AI-satsningen är något som måste involvera hela verksamheten, inte bara enskilda avdelningar. Det går inte att tänka att du ska arbeta inkrementellt med detta, å andra sidan är dessa projekt sådana som bör växa med verksamheten och inte något som du implementerar över en natt och lämnar där hän. Jag ser framför mig följande tre framgångsfaktorer:
1. Ta vara på den entusiasm som finns
Framgången med ditt AI-system blir lättare att mäta ju mer erfarenhet organisationer och anställda får av att implementera, träna och använda tekniken. De som är villiga att lära sig, växa med och anpassa sig till nya AI-plattformar har en särskild fördel i arbetsstyrkan eftersom hybrid arbetskraft – det vill säga kombinationen av mänskliga och digitala kollegor – blir allt vanligare.
2. Våga satsa
Nya teknikprojekt innebär nämligen att du bör jobba nära användarna för att få kontinuerlig feedback under resans gång, för att därmed också kunna bedöma hur framgångsrik du är längs vägen och för att inte gå miste om lärandet som uppstår då de exponeras för din lösning. Trial-and-error måste få utgöra en viss del av denna process, enligt den klassiska devisen att du måste våga göra fel för att också kunna göra rätt. Interna förändringar måste vara synliga för alla i bolaget, och du måste ha förmågan att ta itu med tänkbara bekymmer och problem direkt. Var beredd att byta riktning vid behov. AI-implementeringar bör ses för vad de egentligen är – inte bara särskilda teknikprojekt – utan som en förändring av företagskulturen som måste övervakas, hanteras och övervägas noggrant.
3. Var realistisk
Tydlig kommunikation om projektets förmåga att ge värde – från det första sprinten, till att utöka ditt projekt till andra användningsområden med flera uppgifter och förfaranden – hjälper till att hantera förväntningar. Med denna steg-för-steg-strategi och genom att formulera realistiska förväntningar kan ditt företag dra nyttan av satsningen, samtidigt som du hanterar omställningen där den mänskliga arbetskraften går ifrån rutinuppgifter till att själva bli en del av att driva förändringen framåt genom frigjord kreativitet och ökat utrymme att satsa på mer kvalificerade arbetsuppgifter. Det är inte en lätt resa, men det är hanterbart så länge du hela tiden stämmer av förväntningarna mot din organisation.
En sak är säker, och det är att ditt företag kommer att förändras, förmodligen radikalt, till följd av din AI-satsning. Se till att ligga steget före i denna förändring. Är du utrustad med rätt attityd och en realistisk plan kommer du också att kunna uppnå mätbara resultat.
Läs också: Därför bör du skaffa ett centralt nervsystem för ditt företag
Befattning: Executive Director Transformations
Företag: IPsoft
Linkedin: Johan Toll
Twitter: @johantoll
E-post: johan.toll@ipsoft.com
Expertområden: Artificiell intelligens (AI), robotstyrd processautomation (RPA), automation.
Bakgrund: Mer än 30-års bakgrund i ledande roller inom it-branschen såväl i Sverige som utomlands, till exempel som CIO, CTO, it- och managementkonsult, konsultchef samt som teknikevangelist. Har arbetat med artificiell intelligens och robotstyrd processautomation i mer än tio år.