Digitala drakar är ett begrepp som analysföretaget Gartner introducerat på senare tid. Där platsar inte jättar som Facebook, Microsoft eller Netflix. Nej, enligt analysföretagets definition handlar det om fem bolag i dag – amerikanska Google och Amazon samt kinesiska Alibaba, Baidu och Tencent.

Det som krävs för att kallas en digital drake är enligt Gartner sådant som att ha kraftfulla ekosystem, extremt hög skalbarhet, att vara ledande i andra branscher än it, att ha erbjudanden för alla delar i leveranskedjan, investera enorma summor i forskning och utveckling och att ha generösa investerare som inte väntar sig snabb avkastning.

– De här företagen är mer komplexa än något företag varit tidigare, säger Gartneranalytikern Dave Aron.

Ett företag som Amazon har verksamhet inte bara inom rent digitala affärer med e-handeln som flaggskepp utan även i mediebranschen, finansbranschen, hälsovård, detaljhandel, logistik och teknikprodukter. Alibaba har en liknande profil där de även är aktiva inom fordons- och resebranschen.

De här aktörernas tjänster i molnet, AI-plattform eller betalningslösningar kan ligga inbäddade i dina produkter. De kan vara leverantörer, partner, konkurrenter – eller så kan de köpa upp ditt företag.

Innovation, organisation och ledarskap – vad behöver du göra idag för att vara relevant imorgon? Det får du veta på CIO Governance den 12 september – boka plats här

Dave Aron illustrerar med hur Microsoft talar om att inte vara en konkurrent utan att erbjuda en plattform medan Amazon inte alls drar sig för att både vara plattform och att konkurrera.

De digitala drakarna har kraften att skaka alla branscher. I en undersökning bland knappt 500 vd:ar i företag med närmare en halv miljard kronor i årliga intäkter anser 64 procent att någon av drakarna kommer att påverka deras bransch närmaste fem åren.

Men även om det finns en insikt så är inte företagen i dag tillräckligt förberedda anser Dave Aron.

– Jag råder alla företag att ha en funktion som bevakar de digitala drakarna. Vad vill de göra i just din bransch? Gör en kartläggning – var är de vänner och var är de fiender?

När det är gjort kan man bestämma strategi och där pekar han ut fem spår.

Ett sätt är att bli deras bästa vän och använda sig fullt ut av dem. Det gör att man kan accelerera sin utveckling snabbt men man riskerar också att förlora kontrollen över sina data och sina kundkontakter och att bli inlåst.

Ett annat sätt är att experimentera med partnerskap – det ger flexibilitet men kostar mycket kraft.

– Ett företag sa till mig att medan de såg den stora draken som en del av sin supply chain såg draken dem som en liten del av sitt ekosystem, säger Dave Aron.

En tredje väg att gå är att inte leka så mycket med dem alls – bara använda deras tjänster och i stället liera sig med startups och små företag för utveckling framåt. Innovationskraften blir bra men man riskerar att satsa på fel häst.

Kanske väljer man att helt strunta i dem och göra allt själva. Det ger en god kontroll men i gengäld stängs man ute från ekosystemet och en del förmågor.

Och till sist det mest radikala alternativet – satsa på att själv bli en digital drake. Potentialen är givetvis enorm men det är också utmaningen.

– Som digital innovator måste man ta risker. Och det är inte heller lätt att få med sig investerare, säger Dave Aron.

Han varnar också för att vi har alldeles för mycket fokus på de amerikanska drakarna i dag men ignorerar de kinesiska.

– Kina är inte längre bara världens fabrik utan en innovator. Vi kan se det i hur de agerar i länder i exempelvis Afrika – tidigare byggde de broar och vägar nu bygger de digital infrastruktur. Även om vi inte vet vart allt detta ska leda så måste vi känna till det.

Läs också:
Svenska handlare har ögonen på Amazon – vad händer när jätten kommer hit?
Alibaba tar rygg på Amazon: Vill göra molnet till ”huvudbusiness”