Redan en dryg halvtimme innan keynoten på Gartners symposium i Barcelona börjar ringlar köerna långa och auditoriet fylls till brädden. Alla 7 500 besökare – varav 300 från Sverige – ryms inte utan en del ser keynoten på tv i andra lokaler.

I stället för att som vissa tidigare år köra någon ny teknik från scen – som drönare eller AI – så får vi i år höra ljudet från ett modem som kopplar upp sig mot internet. Det handlar såklart om att sätta ljuset på den otroliga utveckling som skett sedan internet föddes för 50 år sedan.

Keynoten är höjdpunkten på konferensen och sätter tonen för resten av dagarna. De begrepp som myntas här går som en röd tråd igenom alla presentationer.

Vissa års teman slår igenom mer än andra – bimodalt var ett sådant. Ni vet det där med att man ska arbeta långsamt med infrastrukturen och snabbt och agilt med utvecklingen framåt – samtidigt.

NEXT DATA – Analytics & Protection, 11 december – en heldag om att skapa nya smarta affärsmöjligheter med data. Läs mer och boka här »

Förra året handlade det om hur cio:erna skulle förhålla sig till den ständigt föränderliga omvärlden – ”continuous next” på Gartnerlingo.

I år är vi tillbaka lite till det där med att göra olika saker samtidigt som bimodalt laborerade med.

Cio:er ställs ständigt inför många motsatspar konstaterar Gartneranalytikern Val Sribar. Bromsa och gasa. Analysera och utföra. Koppla ihop och lämna ifred. Stabilitet och förändring. Techföretag eller traditionellt företag.

– Man måste göra allt samtidigt, säger han.

Gäller att hitta en balanspunkt

– Det gäller att hitta en balanspunkt för hur du tar beslut och leder i vårt digitala samhälle där du hela tiden utmanas av den politiska situationen i världen, ekonomi och de digitala jättarna som hela tiden kan ändra din affärsmodell, säger han.

När det gäller just positionen mellan att vara ett traditionellt eller ett digitalt företag är det inte självklart att bli mer digitalt. Nej, det handlar om att förstå var balanspunkten mellan de två ligger för just det egna företaget. Hur mycket digitalt och traditionellt ska det vara? Techquilibrium är det nyord som skapats för att beskriva det.

– Alla branscher behöver inte digitalisera lika mycket – du kan bara vara så digital som kunder, samhället och marknaden kan absorbera, säger Val Sribar.

För faktum är att det faktiskt går att gå för långt med digitaliseringen i ett visst givet läge förklarar Gartneranalytikern Don Scheibenreif vid en pressträff efter keynoten.

– Ja, det finns ett stort konglomerat i USA som gick för långt och som fått backa, säger han utan att gå in på vilket det handlar om.

– Utfallet motsvarade helt enkelt inte investeringarna. Kanske marknaden helt enkelt inte var mogen ännu.

Samtidigt gäller det att komma ihåg att balanspunkterna mellan teknik och traditionellt i olika branscher inte är fixa – de kan hela tiden flyttas. Inte minst av de digitala jättarna som kan rita om hela spelplanen genom att exempelvis bygga om en hel infrastruktur om de inte är nöjda med den befintliga.

När det gäller balanspunkten mellan offensiv och defensiv så ligger den lite mer åt det offensiva hållet enligt Gartneranalytikern Jan-Martin Löwendahl.

Så ser det inte ut för tillfället. I en ledarskapsundersökning som Gartner genomfört bland över 15 000 cio:er och it-ledare så såg de flesta sig snarare som reaktiva eller defensiva.

– Cio:er måste lära sig att gå på offensiven, säger han.

Finns god chans att förbättra situationen

Gartners siffror visar att bara 18 procent av cio:erna ses som en allierad av företagens ledningar. Men det finns god chans att förbättra det – 41 procent konstaterar att de bara får input från sin cio ibland och 31 procent pratar bara med dem när något är fel.

För att lyckas gå på offensiven gäller det att se till att det egna teamet kan spela offensivt – och se till att göra mål.

Men det viktigaste är att lära sig tala samma språk som ledningen och styrelsen.

– Där handlar det bara om tre saker i grunden – intäkter, kostnad och risk. Och då gäller det att vara offensiv i kommunikationen och peka ut hur man bidragit till att minska kostnader, öka intäkter och samtidigt hållit företaget säkert.

Även om det talats i många år om att cio:erna måste få verksamheten att lyssna på dem så är det först nu som det faktiskt ser ut att kunna hända på allvar.

– Tidigare har det inte funnits någon inbjudan från ledningen till cio:n men nu ser vi att de börjar komma, säger Don Scheibenreif.

Nu är frågan om cio:n kliver fram.

– Tiden är mogen. Vi ser att cio:n börjar få mer genomslag – men vill du verkligen hjälpa affären så måste du vara en strategisk cio och det vill inte alla. Det är ett mentalt beslut man måste fatta, säger Jan-Martin Löwendahl.

Läs också: Här är Gartners hetaste it-trender 2020