Nu står det klart vilka som är vinnare av årets tyngsta it-utmärkelser, som delades ut under CIO Swedens stora gala CIO Awards på Berns i Stockholm på måndagskvällen.

Kvällens stora vinnare är Försäkringskassans Stefan Olowsson, som tar hem utmärkelsen Årets CIO 2019. Juryn motiverar valet så här:

”Årets CIO är en stabil och uppskattad ledare som långsiktigt och målmedvetet har utvecklat både sig själv, it-organisationen och verksamheten. Med kundernas och medarbetarnas upplevelse i fokus har både förenklingar och förbättringar åstadkommits, som skapat stort värde för många. Årets CIO har bidragit till att skapa en attraktiv it-arbetsgivare som står för stabil leverans och som samtidigt är framåtlutad och innovativ. Med visionen att vara Sveriges bästa it-avdelning – hur man än mäter – så kommer man långt.”

Årets digitala projekt tilldelas SPP för Digitalt tjänstepensionserbjudande. Juryns motivering:

”Årets digitala projekt är en klassisk win-win där förbättring och förenkling för alla inblandade parter sparar både tid och pengar. Projektet är del i en omfattande digitaliseringsresa där ny teknik och nya arbetssätt skapar stort värde och föder innovationskraft och nya samarbeten. Att vara först i Sverige med att lansera en produkt som denna ger både ett försprång på marknaden och utmärkelsen Årets digitala projekt 2019.”

Årets hållbara projekt är Smarta Kartan, som tagits fram i ett partnerskap mellan den ideella föreningen Kollaborativ Ekonomi Göteborg och Förvaltningen för Konsument- och Medborgarservice. Juryns motivering:

”När du använder tillit som valuta så ökar det sociala kittet i samhället och det blir ett starkare samhälle. Årets hållbara projekt syftar till ökad samhällsnytta och med öppen källkod skapas värde för slutanvändare, samhälle och vår jord. Ambitionen att driva förändring av våra konsumtionsmönster sprider sig både inom Sverige och utanför landets gränser.”

Årets digitala inspiratör är Karma, appen som räddar överbliven restaurangmat. Juryns motivering:
”En smart lösning som kombinerar ny teknik och en ambition att skapa the zero food waste generation, har på några år vuxit till en tjänst med 950 000 användare och 4000 partners bara i Sverige. Årets digitala inspiratör har lyckats leverera ekonomiskt värde för sina användare och samarbetspartners samtidigt som de räddar världen, en måltid i taget. Med 2 miljoner räddade måltider är årets vinnare Karma.”

Det är 15 året i rad som CIO Sweden arrangerar CIO Awards och utser Årets CIO. Den namnkunniga juryn bestod i år av: 
Camilla Lejon Alvfeldt, CIO Community Manager, IDG
Jens Lidholm, Accenture
Mattias Forsberg, CIO, SAS
Johanna Kjellberg, Interims-CIO, Göteborgs stad
Charlotte Svensson, Head of strategic transformation, Swedbank
Johan Magnusson, forskare, Swedish Center for Digital Innovation
Magnus Mähring, associate professor, Handelshögskolan i Stockholm